(Mabel Nummerdor) Reclame van toen, nu en straks – ‘De toekomst van de Gouden Loeki

Door Mabel Nummerdor, Bestuurslid van NIMA

Een paar weken geleden had ik de geweldige eer om als spreker aanwezig te zijn bij de uitreiking van de Gouden Loeki in Carré. In een vraaggesprek met Sophie Hilbrand mocht ik mijn visie geven op de ontwikkelingen van reclame, toen nu en straks. Reclame is een enorm accurate spiegel van de tijdsgeest en daarom voor mij als trendwatcher een super dankbaar onderwerp.

Reclamemakers die zich tot het illustere gezelschap van de Gouden-Loeki-genomineerden mogen rekenen, weten vaak feilloos de snaar te raken van wat er borrelt en gist bij de Nederlandse consument. Kijk ter vermaak eens een aantal commercials uit de jaren negentig en je staat versteld van hoe outdated en vaak ook ongepast we ze nu zouden vinden. Bij Duo Penotti zit je toch een beetje met samengeknepen billen, net als bij de Badedas commercial met blote kinderen. Aiaiai dat kan anno 2018 echt niet meer. We zijn gigantisch verpreutst, vrouwen als sexy boegbeeld zijn veelal uit reclamescripts geschrapt, seks is uit en zoals Sophie scherp opmerkte is Frank Lammers ( de sullige huisvader van de Jumbo) de nieuwe Marlboro Man geworden. Times have changed indeed, maar wat kunnen we voor de toekomst van reclames verwachten?

Seks sells niet meer zo fantastisch, maar wat wel meer in zwang zal raken zijn dieren, in alle vormen en maten. Nu al waren onder de genomineerden van de Gouden Loeki een aantal coole honden, spitsvondig mussen en prachtige pauwen te vinden, maar dieren zullen de komende jaren een steeds grotere rol in ons leven gaan spelen. We zijn vaker en langer single, zeker in de steden kiezen mensen er meer en meer voor om met een huisdier te leven. Voor onze harige, gevederde of geschubde vrinden tasten we maar wat graag in de buidel, op bootcamp met je hond, biologisch voer voor de cavia en ach heb je zelf geen dier dan kun je naar talloze knuffelcafés om aan je dagelijkse dosis dierenliefde te komen. Dieren bieden steeds meer aspiratie en zullen ook in reclames een (nog) grotere rol gaan spelen.

Lees verder op haar LinkedIn-account