De marketeer hoort achter de tap, niet ervoor

zwaar werk

Door René van Dijk RM

Een ochtendje meedraaien op de werkvloer zou vast onderdeel van elke briefing moeten zijn.

 

Wellicht heb je het wel eens gezien op tv: Undercover Boss. Wekelijks laat een directielid zijn strakke pak in de kast en mengt hij zich tussen het personeel van zijn eigen bedrijf. Voor de medewerkers is hij onherkenbaar, waardoor hij ze het hemd van het lijf kan vragen. De Undercover Boss krijgt eindelijk zicht op de kwaliteiten van het personeel. Uiteindelijk onthult hij wie hij echt is, wat soms leidt tot grote schrik onder het personeel. Erg vermakelijk. Alleen jammer dat de meesten dit slechts zien als entertainment. Undercover Boss is in mijn ogen een video-instructie voor hoe de moderne marketeer, inclusief call-to-action: stap uit je ivoren toren en ontdek de wereld van je klant.

In de jaren ’90 van de vorige eeuw had de RVU een soortgelijk tv-format, toen onder de naam ‘Terug naar de Werkvloer’. Het enige verschil was dat het personeel hier wél op de hoogte was dat de directeur een dagje meeliep; verder was het uitgangspunt hetzelfde. De ene week leerde een Landal-directeur toiletten schoon te maken in vakantiehuisjes, de andere week kreeg een Kwik-Fit directeur bijna een stel banden op zijn hoofd. Hilarisch en af en toe pijnlijk, maar ook heel inzichtelijk. Want als het programma één ding zichtbaar maakte, dan is het wel dat er in het bedrijfsleven een kloof gaapt tussen het management en personeel.

Helaas leidde het programma niet tot een beweging van managers die massaal terugkeren naar de werkvloer. Waarom eigenlijk niet? Zoveel moeite is het toch niet? Op zich niet, nee. Toch zijn er redenen waarom dit niet gebeurt. In de eerste plaats: Het is lastig om aan de dagelijkse routine te ontsnappen. Ik zelf begin bijvoorbeeld elke dag met een half uur meditatie. Doe ik al jaren en ik voel me er goed bij. Toch kost het soms moeite om mezelf zover te krijgen. Wellicht ken je het gevoel zelf. Als je na een drukke dag en een hoofd vol werk, in dubio staat om naar de sportschool te gaan. Je weet dat het goed voor je is, maar die knop moet even om.

Je hebt een stimulans nodig om de routine te doorbreken. Maar dat is niet de enige reden. Ik vrees dat veel directies die afstand ten opzichte van de werkvloer en de klant eigenlijk best wel prettig vinden. Want ja, wat weten die klanten nou? Zij zijn toch zeker niet de professionals? En hoezo luisteren naar de werkvloer? Zij hebben toch geen marketing gestudeerd?

(…)

De volledige tekst van René’s blog lees je op Adformatie