Hij wilde graag, maar het was nog heel spannend of het ook kón. En het kan. Deze week werd bekend dat Vincent van den Boogert die in maart van dit jaar werd verkozen tot Marketeer of the Year zal spreken als tweede key note op de NIMA Marketing Day, 21 juni as. in De Fabrique in Utrecht. Van den Boogert leidde eerder als marketingdirecteur en later als Chief Customer Officer zijn organisatie naar een wendbare multidisciplinaire werkeenheid waarin de marketingafdeling werd opgeheven of – afhankelijk van de zienswijze – juist het hele bedrijf marketingafdeling werd. Inmiddels is hij CEO van ING Nederland.
Van den Boogert spreekt aan het eind van de NIMA Marketing Day als Key Note in de grote zaal. Eerder werd bekend dat Micael Dahlen, professor marketing aan the Stockholm School of Economics, ook als Key Note is aangetrokken om de dag te openen. Alle overige 65 (!) presentaties zullen plaatsvinden in 13 zogeheten tracks, waarbij in zalen met een capaciteit van 100 marketeers wordt ingegaan op de veelkleurigheid van het marketingvak.
Chapters
Van den Boogert staat bekend om zijn pragmatisme in combinatie met een zeer vernieuwende visie op het marketingvak en de marketingfunctie. Hij is was niet alleen verantwoordelijk voor het opheffen van de afdeling marketing binnen ING waardoor individuele marketeers hun expertise inbrengen in squads, chapters en tribes, maar boekte met die gedurfde ‘herorganisatie’ ook de nodige resultaten. Volgens eigen zeggen acht hij marketing in zijn bedrijf zo belangrijk dat het als afdeling is afgeschaft. ‘We hebben van marketing een bedrijfsbrede competentie gemaakt: ‘We hebben de functie van marketeer verbreed tot Customer Journey Expert. Als ING geloven we dat customer experience dé onderscheidende factor wordt in de markt. En als experience leidend is, moet je net als de bigtechs anders organiseren wil je meer impact maken.’ Dit alles vanuit de purpose ‘Empowering people to stay a step ahead, in life and in business’.
De NIMA Marketing Day is toegankelijk voor alle marketeers die gefascineerd zijn door hun vak. Op de dag wordt veel ruimte vrijgemaakt voor interactie met sprekers en overige aanwezigen. Alle presentaties zijn – voor zover de capaciteit toereikend is – vrij toegankelijk voor bezoekers. Onder de eerdere bevestigingen van sprekers klinkende namen als Rabobank, Grant Thornton, Faitrade Original, Ekomenu, Heineken, Mosa, DHL, Actify, SNS Bank, Oogziekenhuis Rotterdam, Rituals, Hallmark, Leger des Heils, Auping, Bol.com, Dorito’s, Kipster, Avocado Show, Rituals, Forbo, Libelle, Ministerie van Defensie en veel meer.