Marketeers hebben koppositie arbeidsmobiliteit terug

Amsterdam, 27 oktober 2016 – In geen andere onderzochte beroepsgroep is de intentie om van baan te wisselen dit jaar zo groot als onder professionals in marketing. 44% van hen zegt op dit moment op zoek te zijn naar een nieuwe betrekking. Vorig jaar was dat nog 37%. Dat blijkt uit onderzoek dat de beroepsvereniging NIMA, organisatieadviesbureau Berenschot en de vaktitels MarketingTribune en Marketingfacts hebben verricht onder marketeers. In vergelijkbaar onderzoek onder beroepsgroepen als HR, Techniek, Chemie en Payrollers ligt de score op 25% of lager.

Dat marketeers weer massaal op zoek zijn naar ander werk heeft niet primair met ontevredenheid over de verdiensten te maken, al noemt 39% het salaris wel als belangrijke dissatisfier. Het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden (74%) prijkt hoog bovenaan de lijst van redenen, op afstand gevolgd door sfeer en promotiekansen. ‘Opvallend is dat 40% van de marketeers zegt wel te spreken te zijn over ontwikkelingsmogelijkheden, maar dat daarover in een functioneringsgesprek verder niets wordt vastgelegd of opgevolgd’, aldus Hans van der Spek, Manager Kenniscentrum HCM bij Berenschot. De onderzoekers vroegen ook naar redenen om te blijven. Daarbij scoren sfeer (86%), uitdagende projecten (85%), opleidingsmogelijkheden (65%), ruimte voor ondernemerschap (65%) en loopbaanmogelijkheden (64%) hoog.

Hot topics
Het onderzoek illustreert ook in welke richting het vak zich beweegt. Marketingstrategie en -management, Online Marketing, Contentmarketing en Social Media zijn de belangrijkste aandachtgebieden voor marketeers. Specifiek voor de communicatiespecialisten die deelnamen aan het onderzoek, geldt dat naast Communicatiemanagement en Corporate Communicatie ook Contentmarketing en Social Media worden genoemd als belangrijkste aandachtsgebieden. ‘Marketing is marketing en communicatie heb je daarbij nodig’, aldus Martin Huisman, voorzitter van NIMA. ‘Dit onderzoek illustreert mooi dat de opkomst van relatief nieuwe mediakanalen zorgt voor een zekere versmelting van de traditionele marketing- en communicatiefunctie. Kennelijk zijn beide beroepsgroepen druk met marketing en doen dat onder meer door de inzet van content, al dan niet via de social-mediakanalen. Daarbij lopen communicatie- en marketingspecialisten door elkaar. Een beeld dat we ook bij sommige van onze events en classes terugzien.’

Zorgen
In het onderzoek werd marketingprofessionals ook gevraagd naar hun zorgen. Terwijl de economie aantrekt, houden veel organisaties de hand op de marketingknip. 33% van de respondenten gaf aan de meeste bedenkingen te hebben bij de hoogte van het beschikbare budget om de gestelde doelen te kunnen bereiken. 22% maakt zich het meeste zorgen over het niet kunnen bijblijven met professionele kennis en vaardigheden. De afnemende vraag naar producten en diensten houdt één op de vijf uit de slaap. De opkomst van zzp’ers op de arbeidsmarkt laat de gemiddelde marketeer koud: slechts 4% noemt de concurrentie van flexwerkers als belangrijkste punt van zorg.

Over het onderzoek
Aan het online onderzoek namen ruim 600 marketeers deel, waarbij mannen en vrouwen vrijwel gelijk verdeeld waren, 35% geeft functioneel leiding en ruim 85% beschikt over een hbo- of wo-diploma. 41% van hen beschikt bovendien over tenminste één NIMA Diploma. Respondenten zijn geworven uit de achterban van Berenschot, NIMA en de lezers van MarketingTribune en Marketingfacts.