Het bereiken van de juiste doelgroep is een belangrijk onderdeel van een (online) marketingstrategie. Maar weet je ook hoe je doelgroep jouw boodschap verwerkt? Lees hoe consumenten informatie verwerken en daaruit (koop)beslissingen maken via de Dual Process Theory.
We willen wel eens geloven dat onze beslissing om te kopen afhangen van een zorgvuldige vergelijking van voor- en nadelen. Dat we alles zorgvuldig afwegen en een weloverwogen keuze maken. Maar zeg nou zelf, zijn al jouw aankopen echt het resultaat van een verstandige afweging?
Hoe beslissen we? Hiervoor kijken we naar de psychologie achter (online) marketing. Dual Process-modellen (noot 1) stellen dat consumenten informatie verwerken op twee manieren: via een weloverwogen route en via een oppervlakkige route.
Eén van de meest bekende Dual Process-modellen is dat van Daniel Kahneman (noot 2). Kahneman verdeelt de processen op in twee systemen. Systeem 1 is de oppervlakkige route en verwerkt informatie vooral onderbewust. Systeem 2 daarentegen is de weloverwogen route en verwerkt informatie bewust, volgens logische redenaties. In onderstaande tabel zie je meer verschillen tussen de twee systemen.
Lees verder op Marketingfacts