Op een bijzondere NIMA Intervisie-sessie hebben dinsdag 20 augustus tien NIMA Marketeers een bijdrage geleverd aan het marketingsucces van Kunstenlab in Deventer; hét experimentele presentatie- en productiehuis voor hedendaagse kunst in Oost-Nederland. Op uitnodiging van Mieke Conijn, directeur/bestuurder van Kunstenlab, gingen twee groepen aan de slag met een prikkelende marketinguitdaging waarna als altijd bij de NIMA Marketingintervisies in hoog tempo een aantal oplossingsrichtingen, insights en ook wat pittige wedervragen werden teruggelegd.
Intervisiesessies, waaraan bij NIMA aangesloten Register Marketeers en Senior Marketing Professionals kunnen deelnemen, doen altijd wat denken aan ‘een busje NIMA-marketeers op locatie’, maar zelden was de ontvangst bij een organisatie met een marketingvraag zo magisch als dinsdag het geval was. Direct op de industriele locatie in het Havenkwartier in Deventer organiseert Kunstenlab tentoonstellingen waarin experiment en onderzoek centraal staan. Daar werden de aanwezigen dus ook in ontvangen: Jordan Herregraven toont nog tot 1 september in de grote zaal van Kunstenlab een aantal sculpturen en etsen. ‘Ze ogen zowel vertrouwd als vreemd. Ze bevatten eeuwenoude vormen en symbolen en nemen tegelijkertijd nieuwe gedaanten aan’. Daaraan was niets teveel gezegd. Ga daarheen als je nog tijd hebt.
Maar het promoten van dit podium was niet de hoofdvraag van de stichting, zo werd de aanwezige marketeers later duidelijk. Vanuit de locatie in Deventer organiseert Kunstenlab projecten in de wijde regio. In de projecten onderzoekt het de rol van kunst en kunstenaar in actuele maatschappelijke vraagstukken. Dat leidt tot allerlei verschillende diensten en producten, als tentoonstellingen in eigen huis en daarbuiten, kunstwerken in de openbare ruimte, onderzoeksprojecten, kunstroutes, festivals, inzet van kunstenaars in denktanks en ontwerpateliers. Parel in de kroon van de projecten waaraan of waarvoor Kunstenlab werkt is de spraakmakende IJsselbiënale, de internationale tweejaarlijkse kunstroute langs de IJssel. In alle projecten heeft de Deventer kunstclub extra aandacht voor talentontwikkeling en educatie.
De opzet van de intervisie vond plaats langs een vaststaand stramien: Half zes binnen, voorstelrondje en welkom, pizzasessie, briefing rond een marketingvraag en aan het werk onder leiding van twee intervisieleiders, plenaire debriefing met resultaten, adviezen en onderzoeksvragen en een kop thee of glas wijn na afloop om een uur of negen. Met recht een powersessie dus. Centrale vraag op deze avond draaide om een bijzonder product, of dienst, of eigenlijk geen van die twee want hoe benoem je beeldende kunst eigenlijk anders dan ‘zuurstof voor het leven’ of in de woorden van één van de twee intervisieleiders Jeanine Dijkhuis: ‘hoe verkoop je magie?’
“Het was heel mooi om mee te maken hoe een aantal professionals van buitenaf ons vraagstuk onderzocht. Dat leverde interessante vragen op, waardevolle suggesties én de bevestiging dat wat kunst kan bewerkstelligen magisch is. Dat maakt de uitdaging om de waarde ervan te verwoorden en vermarkten, nog groter.”
Mieke Conijn, Directeur Kunstenlab
Dat leverde een fascinerend proces en gesprek op waar de ervaren marketeers uit alle geledingen van het Nederlands bedrijfsleven mee aan de slag konden. ‘Als senior iets teruggeven aan het vak, maatschappij en aan de economie’ kreeg zelden een meer maatschappelijke dimensie. De waarde van beeldende kunst heeft iets onvatbaars en tegelijk is het om allerlei redenen zo afhankelijk van ‘waardeperceptie’. Marketing meets magic.
Zelf als Register Marketeers of Senior Marketing Professional eens meedoen aan een intervisie-sessie? Of zelf in aanmerking komen voor een consult van zo’n busje NIMA Senior Marketeers? Dat kan! Neem daarvoor even contact op met Team NIMA.