Let op! NIMA Marketing Day 2020 is vanwege de coronauitbraak verplaatst naar 1 september! (Lees meer)
Schrijver, columnist, docent én eeuwig student op zijn favoriete onderwerp Marketing Leadership Thomas Barta is de eerste headliner die bekend is gemaakt voor de NIMA Marketing Day van 2020, op 18 juni in Fabrique in Utrecht. De voormalige McKinsey-partner verwierf internationale faam met zijn boek The 12 Powers of a Marketing Leader, waarin hij stilstaat bij resultaten uit het grootste onderzoek naar leiderschap onder marketingprofessionals, waaraan ruim 68.000 respondenten deelnemen. Barta was één van de best gewaardeerde sprekers van het in oktober gehouden internationale Festival of Marketing in Londen. Het is de eerste keer dat hij spreekt op een Nederlands marketingevent
Meer Plezier
De Duitser verwierf in Nederland bekendheid als columnist van het Britse Marketingweek, waar hij zich vooral toelegt op onderwerpen rond de positie van marketing en marketeers als de aanjager in veranderingsprocessen. ‘How to rethink your marketing role in a totally new way’, is de kernvraag die beklijft na het bijwonen van een Barta-presentatie. Marketing ‘doen’ is iets heel anders dan leading marketing, zo zal Barta op NMD20 uitgebreid toelichten. In zijn key note zal hij stilstaan bij de manier waarop écht succesvolle marketeers de directie van hun bedrijf beïnvloeden, maar ook hun collega-marketeers, hun teams en bovenal zichzelf, met als doel om meer groei te verwezenlijken, meer invloed uit te oefenen en vooral meer plezier in het werken te krijgen.
Het programma – met marketeers ‘on the spot’ in de hoofdrol – van de NIMA Marketing Day zal in de loop van de komende weken bekend worden gemaakt. Registratie is sinds vorige week mogelijk voor zowel NIMA Members als overige bezoekers die graag aanwezig willen zijn. Hou bij kosteloze registratie als NIMA Member (vanaf Gold) wel rekening met het beperkt aantal kaarten dat beschikbaar is. Meer informatie hierover via www.nimamarketingday.nl
The How na the Why
Barta stond al geruime tijd op de verlanglijst van de NMD-organisatie, met name door zijn scherpe en heldere columns, waarmee hij ook in Nederland opviel. Luuk Ros, namens NIMA de programmeur van NMD20: ‘We zijn in zekere zin speciaal voor hem naar Londen en het Festival of Marketing afgereisd afgelopen oktober. Marketingsprekers zijn er genoeg, maar dit is wel echt buitencategorie, dus die wilden we met eigen ogen bekijken. Thomas reageerde enthousiast op het idee en had na een tip van Margerieth Visser van het NIMA Examencollege zelfs over NMD gelezen. Thomas en Margerieth kennen elkaar als alumni van INSEAD. We konden ook heel rap tot overeenstemming komen.’ Volgens Ros legt Barta in zijn presentaties een verband dat elke moderne marketeer aanspreekt: ‘Veel bedrijven – ik denk dat veel marketingprofessionals dat herkennen – zouden eigenlijk zovéél aan zichzelf willen veranderen. Door de enorme bak internationale marketingervaring die Thomas opdeed is hij steeds nieuwsgieriger geworden naar de vraag wat uitgerekend marketeers kunnen doen om hun organisaties daarbij te helpen en ervoor te zorgen dat ‘the why’ ook weer resulteert in een ‘how’. Barta is er één die je duidelijk maakt dat het niet zoveel uitmaakt of je CMO bent of junior in het vak. Het gaat om de rol die je pakt. Na Teun van der Keuken in 2017, Mikael Dahlen in 2018, Tom Goodwin in 2019 hebben we hiermee een fijne NMD-headliner. We zien uit naar zijn komst’