NIMA Marketing Masters: Marketingdilemma’s in volstrekte vertrouwelijkheid (Interview Erik Hoogenhout)

Komend voorjaar lanceert NIMA een nieuw netwerk waarin ervaren strategische marketeers worden verenigd: de NIMA Marketing Masters. Het nieuwe netwerk wordt een eigen NIMA Community, met een bestuur dat toeziet op de activiteiten en de kwaliteit van de commissie-activiteiten. Tot de activiteiten behoren in ieder geval Rondetafelsessies, Science Meet Ups, studiereizen, het jaarlijks CMO Diner en het RM Diner. 

De marketingintervisiesessies van het NIMA Marketing Executive Center zullen ook worden opgenomen in het programma-aanbod van de Marketing Masters. Ze worden al meer dan 10 jaar georganiseerd voor de eindverantwoordelijken voor het merk of de marketing. Via het netwerk kom je in contact met gelijkgestemden. Zo kun je op hoog niveau sparren, ervaringen uitwisselen en van elkaar leren. Erik Hoogenhout RM is zojuist toegetreden tot het bestuur van de Marketing Masters en gaat zich ook komend jaar toeleggen op de spraakmakende intervisies van het netwerk. Met zijn ‘MEC-groep’, waartoe ook Ine Stultjens, Murk Vlietstra en Victoria van Keulen RM behoren ziet hij uit naar verbreding en versterking van het netwerk, al zal dat vertrouwelijke element een hele grote rol blijven spelen: Voor de besproken marketingdilemma’s gelden de ‘Chatham House rules’, het basisprincipe van vertrouwelijkheid:

De Intervisiegroep van de NIMA Marketig Masters, heeft een mooie en ook heel waardevolle geschiedenis, die leunt op het idee dat marketeers aan de knoppen elkaar helpen met het kraken van harde marketingnoten. Kun je wat voorbeelden noemen van organisaties waar jullie marketingdenkkracht in de afgelopen jaren is ingezet?

‘In de afgelopen tien jaar zijn we al bij meer dan 40 organisaties langs geweest. Dat varieert van bekende consumentenmerken als Rituals, Hema, Tony’s Chocolonely, Swapfiets, Gazelle, Auping en Seepje, maar ook meer zakelijke spelers als Rabobank, KPMG en de Markthal Rotterdam. Daarnaast hebben we in de afgelopen jaren bewust intervisiesessies georganiseerd bij non-profit organisaties zoals het Prinses Máxima Centrum, Naturalis, basketbalclub Apollo Amsterdam en theater Carré.’

Zonder te zeer in detail te treden, maar hoe zit zo’n intervisiesessie in elkaar? Hoe gaan jullie te werk?

‘Intervisiesessies worden altijd georganiseerd volgens een vaste opzet. Na een korte introductieronde presenteert de organisatie waar we te gast zijn kort haar geschiedenis, relevante marktontwikkelingen en vervolgens haar belangrijkste marketingdilemma. De deelnemers gaan vervolgens in kleine groepen in intervisievorm aan de slag om middels het beproefde business canvas te komen tot één of meerdere oplossingsrichtingen voor het dilemma.’

‘Deze oplossingsrichtingen worden vervolgens plenair aan alle deelnemers gepresenteerd, waarna de organisatie reflecteert op alle suggesties. We sluiten altijd af met een diner waar uitgebreid kan worden nagepraat.’

Bijzonder en ook wat geheimzinnig element aan jullie bijeenkomsten is de strikte vertrouwelijkheid: de deur gaat dicht, alles wordt gedeeld ‘under the rose’, waardoor het ook een wat minder zichtbaar – en tegelijk zo waardevol – onderdeel van de NIMA-vereniging is. Is zoiets niet lastig? Het beperkt je communicatiemogelijkheden….

‘Gezien de vertrouwelijkheid van de geschetste marketingdilemma’s gelden de “Chatham House rules”, het basisprincipe van vertrouwelijkheid. Daarnaast hanteren we voor deze intervisiesessies altijd een maximumaantal deelnemers van twintig personen. Dat is natuurlijk best lastig, juist omdat het NIMA als beroepsvereniging in de basis alle NIMA-leden verder wil brengen.’

Zie je een concreet voordeel van het onderbrengen van jullie intervisieteam in de Marketing Masters? Ik bedoel: daar heb je verschillende commissies, maar verwacht je dat die synergie opleveren?

‘Als MEC zijn wij blij dat we nu onderdeel gaan uitmaken van het NIMA Marketing Masters-programma, omdat we daardoor niet alleen meer organisaties kunnen bereiken die een intervisiesessie willen organiseren, maar er ook voor kunnen zorgen dat we de doelgroep van eindverantwoordelijken in merk en marketing beter kunnen bereiken. Daarnaast versterken we met deze intervisiesessies natuurlijk het NMM-jaarprogramma, een typische win-win.’

Hoe kom je bíj jullie ‘netwerk in het netwerk?’. Kun je casussen aandragen? Wordt je lid van de Marketing Master intervisiesessie? Hoe werkt dat?

‘Binnen het NMM-jaarprogramma zullen er jaarlijks minimaal 3 intervisiesessies worden georganiseerd. Deze sessies zullen vroegtijdig worden aangekondigd, dus schrijf je direct in!’

Leden van het NIMA Marketing Master netwerk die een dilemma hebben dat ze willen bespreken kunnen contact opnemen met members@nima.nl