Gisteren ontving Koninklijke Auping in Deventer een gezelschap van zo’n vijftien strategische-marketingprofessionals om daar mee te denken over een marketingdilemma waarover de sleeping beauty van de vaderlandse marketingbedrijven graag advies inwon. Het werd een mega-powersessie marketingmeedenken en uit een soort nieuwsgierigheid schoven we een keer aan. Niet alleen vanwege dat marketingverhaal trouwens: er stond ook een rondleiding door de beddenfabriek op het programma. Daarna ging het NIMA Marketing Executive Center los op een marketingdilemma.
Hét Marketing Executive Center heeft ondanks z’n wat corporate aandoende naam een verrassend toegankelijk karakter, althans voor CMO’s en marketingmanagers. Sterker: het gaat er eigenlijk relaxed en vooral eerlijk aan toe, want aan het presenteren van een gelikte Powerpoint met een stel goedgeschoten bedrijfsfilms en commercials héb je niet zoveel. Het idee is juist dat je op tafel legt waar de pijn zit, waar je meedenkkracht kunt gebruiken. Niet van een bureau, consultant of directie, maar van je eigen beroepsgenoten die op hetzelfde niveau in een totaal andere bedrijfstak aan het werk zijn. Het MEC vertegenwoordigt daarmee de essentie van een beroepsvereniging.
Zo’n zes keer per jaar zijn de leden van het MEC te gast bij overwegend grotere marketingorganisaties waar CMO’s hun twijfels en overtuigingen voorleggen aan collega-marketeers. In intervisievorm onderzoeken de deelnemers de context van een dilemma, oplossingsrichtingen en uiteindelijk levert dat een inzicht op dat wordt gepresenteerd aan de CMO. De afgelopen jaren was een vertegenwoordiging van het MEC onder meer te gast bij Rituals, NS, 538, Tony’s Chocolonely, Eneco, Gazelle en vele andere. Meer over het MEC lees je hier.
First things first: De hele Marketingfactsredactie heeft een schaamteloze marketing crush op Auping. Sommige marketeers hebben het met Tony’s, Swapfiets of Rituals, wij houden van Auping. Als merk en als marketingbedrijf. Beddenmaker, slaapoplosser, koninklijk, wereldverbeteraar ook met z’n circulaire bedden, mondkapjeshulp, slaaprobot. Er zitten allerlei interessantigheden aan Auping. ‘De klant is onze koning’ hangt ergens in de kantine van de productieruimtes. We denken zelf dat de koning ook gewoon Auping-klant is. Misschien is hij wel in een Auping gemaakt. Allemaal staatsgeheimen, maar Auping prikkelt nu eenmaal de fantasie.
Het hele artikel lees je hier.
Eerder verschenen op