Marketingmanagers laden batterij op bij Professor Kurt Verweire

‘Top Marketing Club neemt zichzelf de maat aan de hand van het Change Batteries Model’

Wat maakt een goede ondernemingsstrategie en wat ís eigenlijk een strategie? Die vraag stond centraal tijdens de tweede Top Marketing Club Management Journey, die NIMA organiseerde in samenwerking met Vlerick Business School. Zo’n dertig marketingmanagers waren 2 juni verzameld bij Ricoh in Den Bosch waar gastheer Maurits Aalders RM, marketingverantwoordelijke van Ricoh, het gezelschap welkom heette en een korte presentatie verzorgde rond de recente aanpassing van de (marketing)organisatie. In hoog tempo schetste hij de markt en strategische keuzes die zijn organisatie in de afgelopen maanden maakte om optimaal in te kunnen spelen op de veranderende klantvraag en maatschappelijke trends die daaraan ten grondslag liggen.

kurt

Het bleek een perfecte opmaat naar de presentatie van Associate Professor of Strategy Kurt Verweire van Vlerick. Als expert in het ondersteunen van bedrijven bij de formulering en implementatie van hun strategie ontwikkelde hij tal van frameworks die de juiste inzichten geven om tot een betere performance te komen met een succesvolle strategie. Dat oude vos Michael Porter daarbij overigens nog steeds van pas komt, illustreerde hij aan de hand van een korte film, waarin Porter haarfijn uitlegt wat géén strategieën zijn (die wel als zodanig worden gebruikt).
Het gezelschap werd uitgedaagd de eigen bedrijfsstrategie te testen op parameters waarop die echt excelleerde, om een idee te krijgen van de bestaande koers en vooral de vraag hoe die aansluit op de ambities en marktsituatie. Het Vlerick Change Batteries Model reikt zowel een methode aan om te meten waarin de organisatie uitblinkt als een keuzemodel om die strategie te optimaliseren. Echt succesvolle organisaties maken keuzes, scoren op verschillende terreinen ‘par’ maar kiezen er twee om boven het maaiveld uit te steken.

De Management Journey, die tot doel heeft de aanwezige marketingmanagers direct werkbare methoden aan te reiken, in combinatie met verse insights over management en strategie, vindt twee keer per jaar plaats en is een exclusieve bijeenkomst voor de NIMA Business Members die zich hebben aangesloten bij de Top Marketing Club. De samenwerking van NIMA met Vlerick, dit jaar voor de vijfde maal door Financial Times aangewezen als beste Business School voor Executive Education, werd in 2015 aangegaan om de marketeers van de TMC in staat te stellen te werken aan optimale aansluiting van ondernemingsstrategie op de afgeleide marketingstrategie. Op 13 oktober vindt de tweede Journey plaats.

Meer informatie over de NIMA Top Marketing Club vindt u hier