In de aanstaande ‘Toekomst van Marketing’-lunchwebinar verwelkomen we Emilie Huber en Rozemarijn Koopmans – geef je nu op!
Het wordt zó vaak terloops genoemd dat je bijna zou denken dat iedereen in het vak ook goed begrijpt wat wordt bedoeld: Een marketingstrategie is wat volgt uit een marketinganalyse. Succesvolle marketing betekent waarde toevoegen aan het leven van de klant en de eigen organisatie. Marketingstrategie is een proces, een stappenplan om tot succesvolle marketing te komen. Het is een reis langs meetbare marketingdoelen, liefde voor de klant, het beïnvloeden van gedrag en relevante, onderscheidende en geloofwaardige proposities.
De primaire taak van marketeers is het vergroten van de vraag naar producten en diensten, het liefst op een meetbare manier. Marketingstrategie is het proces van bedrijfsdoelen via meetbare marketingdoelen naar marketingexecutie en daarmee waarde toevoegen aan het leven van de klant en de eigen organisatie. Maar hoe kóm je die goede vertaling van data naar een strategie en hoe verandert dat over de jaren? Hoe kom je tot een goede strategie als je het met beperkte middelen moet doen, of wanneer krachten ‘buiten marketing’ invloed proberen uit te oefenen op dat proces?
Daarover spreken we tijdens de aanstaande (gratis bij te wonen) lunchwebinar en sinds deze week kunnen we onze eerste twee tafelgasten aankondigen: En niet zomaar twee tafelgasten want beiden schreven mee aan het NIMA Marketingfacts Jaarboek 23-24. Emilie Huber is marketeer, ondernemer, adviseur, toezichthouder, inspirator en spreker. Ze ‘leerde’ marketing bij Unilever, was mede-oprichter van strategisch marketingbureau Branddoctors en won als ondernemer de ING Retail jaarprijs voor beste nieuwe retail concept met Colori Shoes. Ze adviseert bedrijven rondom groei en marketinguitdagingen en is daarnaast program director executive education bij het Erasmus Marketing Institute, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Naast haar neemt Rozemarijn Koopmans plaats, Managing Director en co-founder van creatief digitaal bureau Multitude en ethical marketeer. Als gecertificeerde B Corp bouwt zij dagelijks aan sterke merken voor changemakers, zodat zij kunnen concurreren met de oude economie. Ze voelt zich constant gedreven door positieve verandering om van een ethische keuze een logische keuze te maken en ontwerpt voor een samenleving waarin mens en planeet centraal staan.