Op donderdag 14 november wordt bekend wie van de zeven genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs uiteindelijk wordt bekroond voor het beste marketingboek van afgelopen jaar. De genomineerden voor de Marketingliteratuurprijs 2024 behandelen essentiële thema’s en bieden vernieuwende inzichten voor marketeers. In aanloop naar de uitreiking op 14 november gaven de genomineerden hun blik op 2025 aan Karin de Zwaan van Managementboek.nl. Genomineerden Mieke Fonck en Peter Snoeckx geven antwoord op de vraag: waar moeten marketeers in 2025 op letten?
Verantwoordelijkheid tot verbinding
Mieke Fonck schreef samen met Bart De Leeuw Empathie werkt. Zij roept dan ook op to begrip in 2025:
In de VUCA-wereld waarin we vandaag leven, hebben mensen meer dan ooit nood aan verbinding en begrip. Toch zorgt de toenemende polarisatie in onze samenleving ervoor dat mensen steeds vaker in hokjes denken. Net daarom wordt empathie steeds belangrijker om tot oplossingen te komen. Wij zijn ervan overtuigd dat merken en werkgevers hier een grotere rol moeten spelen vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. We hopen dat ons boek, dat is opgesteld als een praktisch werkboek, hierbij kan helpen.
Abonnementenplatformen
Peter Snoeckx is de auteur van De retentie-economie. Zijn voorspelling voor het komende jaar:
In 2025 zullen uitgaven aan abonnementen en retentieformules blijven groeien, wat ten koste gaat van traditionele kanalen. Ik verwacht consolidatie in de markt, waarbij platformen voor abonnementen ontstaan, vergelijkbaar met Apple en Amazon die als ‘poortwachters’ respectievelijk software en goederen van andere verkopers aanbieden.
Voor klanten betekent zo’n abonnementenplatform meer gemak doordat ze verschillende diensten op één plek kunnen beheren. Voorbeelden hiervan zijn dat je de het nieuws kan lezen via een banking-app of dat je mits een kleine betaling ook een streaming video abonnement als extra op je telecom-bundel kan nemen. Aanbieders van abonnementen zien dit met gemengde gevoelens. Kleine spelers kunnen profiteren van minder praktische zorgen en een lagere toetredingsdrempel. Echter, platformen krijgen de klantendata en een deel van de marge.
Om deze trend het hoofd te bieden, moeten aanbieders zélf een sterk retentie-aanbod hebben. Als hun aanbod onmisbaar is, kunnen ze voorwaarden opleggen aan platformen of misschien zelfs zelf een platform worden.
Mini-magazine
Om je verder kennis te laten maken met de genomineerde auteurs en hun boeken kun je terecht op deze pagina.
Kom ook!
Tijdens het event de PIM Marketingliteratuurprijs, kun je ook direct in gesprek met de auteurs. De uitreiking vindt plaats op 14 november 2024, bij Easyfairs in Gorinchem.
Aanmelden kan hier >