Marketingvak in Verandering #1: Arjan Rattink SMP – RVS Marketing

    ‘Psychologie had van mij een veel zwaarder deel van de opleiding mogen zijn’

    ‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en is het soms lastig vast te stellen wat hoofd- en bijzaken zijn. Of waren. In deze nieuwe M!-serie over veranderingen in het vakgebied komen senior marketeers aan het woord over inzichten die met de jaren zijn gekomen. Ter lering en vermaak.

    Arjan Rattink is NIMA Senior Marketing Professional en eigenaar bij RVS Marketing, B2B-marketingspecialist én contentcreator. Als dienstverlenende marketeer en als examinator NIMA B heeft hij in veel keukens mogen kijken en weet als geen ander dat elke product-/marktcombinatie zijn eigen benadering vraagt. Hij studeerde begin jaren negentig Communicatiemanagement aan de Arteveldehogeschool in Gent, vervulde verschillende functies bij bedrijven en bureaus en bleef leren (onder meer SRM Direct Marketing A en SRM Marketingcommunicatie B).

    Dit had ik graag geleerd tijdens mijn studie

    “In mijn geval heeft dat minder met het marketingvak zelf te maken, maar meer met hoe het er echt aan toe gaat in het bedrijfsleven. Natuurlijk loop je stage en leer je van alles over hoe een bedrijf is georganiseerd, welke plek de marketingafdeling inneemt of hoe een bureau functioneert. Maar toch was ik er in elk geval niet echt goed op voorbereid. Je zou kunnen zeggen, het is als een rijbewijs, echt leren rijden doe je zelfstandig na het behalen van het gewilde roze pasje. Toch denk ik dat je marketingstudenten beter kunt voorbereiden. Zaken als hoe je omgaat met interne politiek, commerciële belangen (samenwerking marketing en sales) de psychologie op de werkvloer et cetera, dat leerde ik niet tijdens mijn studie. Hoe verhoudt jouw werk zich ten opzichte van de financieel directeur? Of inkoop, HR, productie? Overigens over psychologie gesproken, dat had van mij ook een veel zwaarder deel van de opleiding mogen zijn. Net als ethische vraagstukken. Al heb ik de indruk dat daar nu wel meer aandacht voor is. Dat speelde simpelweg in de jaren 90 nog niet zo.”

    Wat zijn de grootste veranderingen in het vak die je hebt meegemaakt?

    “Dat zijn er twee en die liggen voor de hand. Ze hebben ook alles met elkaar te maken: overkill aan commercie en de digitalisering. De voedingsbodem voor contentmarketing. Het heeft het vak complexer maar ook interessanter gemaakt. Een ander fenomeen is de opkomst van talloze specialismen en nu een terugkerende beweging naar de allround marketeer.”

    “Ons imago is er dankzij Larry Page en Mark Zuckerberg bepaald niet op vooruitgegaan”

    Waarom is marketing zo’n mooi vak?

    “Toen ik begon had de reclamewereld waarin ik werkte nog een zweem van artistieke, creatieve, zakelijk handige mannen en vrouwen. Iedereen kende reclamefilmpjes uit zijn hoofd. Die tijd is wel voorbij. ‘Ons’ imago is er dankzij onder andere Larry Page en Mark Zuckerberg, maar ook dankzij de niet aflatende twijfelachtige ver- of misleidingstactieken vooral in de food-marketing, bepaald niet op vooruitgegaan. Maar marketing is geen synoniem voor reclame, een punt dat je niet vaak genoeg kunt uitleggen. Nu ben ik een hardcore B2B-marketeer aan de bureauzijde en dat betekent dat je je oprecht moet verdiepen in allerlei verschillende markten, zakelijke beslissers, complexe producten en diensten. Klanten helpen om hun product of dienst scherp te profileren, meer bekendheid en inhoud te geven en bij te dragen aan commerciële doelstellingen. Dat vind ik prachtig. Uiteindelijk willen we allemaal onze spullen aan de man brengen. Die mix van inhoud, creativiteit en resultaatgerichtheid blijft mij boeien. Ik zie het als een wedstrijd. En met creatief, hard, maar fair spel een wedstrijd winnen, geeft veel voldoening.”

    Senior Professional
    In deze Marketingfacts-rubriek komen verschillende NIMA Senior Marketing Professionals (SMP’s) aan het woord. SMP’s vormen een Nederlands netwerk van zo’n 400 professionals die zich hebben laten certificeren als SMP; een internationaal erkende en persoonsgebonden titel die je kunt aanvragen wanneer je over een aantal jaren ervaring beschikt en jaarlijks minimaal 30 Permanente Educatiepunten verzamelt. Die punten worden bijgehouden door NIMA en ontvang je voor het volgen van een vakopleiding, bezoek van events, schrijven van publicaties over het vak, verzorgen van presentaties en college’s, kortom: bijdragen aan vakontwikkeling. 

    Meer weten over SMP worden

    Dit artikel verscheen eerder op