‘De grootste verandering die ik zie in marketing, is dat we nu inzoomen op alle touchpoints van een customer journey’

‘Verandering is de enige constante’ liet de oude-Griek Heraclites 2500 jaar geleden al optekenen en dat geldt zéker voor marketing. De theorie, maar ook de praktijk innoveert in hoog tempo, al is lang niet elke innovatie even relevant en is het soms lastig vast te stellen wat hoofd- en bijzaken zijn. Of waren. In deze M!-serie over veranderingen in het vakgebied komen senior marketeers aan het woord over inzichten die met de jaren zijn gekomen. Ter lering en vermaak.

Dit had ik graag geleerd tijdens mijn studie

“Ik heb door de jaren heen verschillende opleidingen gevolgd, elk gericht op specifieke kennis, vaardigheden en inzicht. Alle opleidingen heb ik gecombineerd met een relevante marketingfunctie. Hierdoor heb ik een brede basis gelegd en diverse capaciteiten ontwikkeld. Er had tijdens mijn studie wel meer aandacht mogen zijn voor digital impact. De invloed van alle razendsnelle digitale ontwikkelingen, is sinds het begin van mijn marketingcarrière erg groot geweest. Het is natuurlijk lastig om dit mee te nemen in een opleiding en om alle toekomstige trends te voorzien, maar het had wel een belangrijker onderdeel mogen zijn van de studie.”

Jessica Henneman is NIMA Senior Marketing Professional (en ook SCP én SDP). Naast dat ze haar liefde voor ondernemen, marketing en digitale technologie kwijt kan bij Egeniq, zet ze zich in om een marketing- of communicatieteam (tijdelijk) te coachen. Haar missie is om zo’n team tot een next level te brengen. Om die reden is ze ook steeds op zoek naar nieuwe ondernemingen, die ze met haar kennis en ervaring nieuw leven in kan blazen.

Wat zijn de grootste veranderingen in het vak die je hebt meegemaakt?

“De grootste verandering die ik zie in de marketing, is dat we nu inzoomen op alle touchpoints van een customer journey. In het verleden werd dit benaderd als één onderwerp, dat in zijn geheel werd uitgewerkt. Tegenwoordig kijken we naar alle individuele stappen die een klant doorloopt. Elke stap wordt gezien als een onderdeel op zich en ook op die manier behandeld. Als marketingprofessional moet je natuurlijk wel zorgen dat je meegaat in het hoge tempo waarmee de online marketing zich ontwikkelt. Je moet precies weten wat er speelt in de markt. Ik ben dan ook voortdurend bezig om mijn eigen skills te ontwikkelen en om actief in te spelen op nieuwe trends. Daarmee bouw je je kennis en capaciteiten continu verder uit.”

Waarom is marketing zo’n mooi vak?

“Marketing is mijn passie. Wat ik er zo mooi aan vind, is dat het marketingvak enorm veelzijdig is. Het is dynamisch, uitdagend en het verandert in rap tempo. Elke dag is anders. Daarnaast is marketing voor elke branche weer op een andere manier in te zetten. Ik vind het erg inspirerend om met allerlei verschillende organisaties om de tafel te zitten en overal weer andere kennis uit te halen. Bijkomend voordeel is dat je de opgedane kennis en ervaringen uit de ene branche, weer in kunt zetten bij een andere branche. Hierdoor ontstaat een optimale kruisbestuiving die mijn liefde voor het vak alleen nog maar meer aanwakkert.”

Senior Professional
In deze Marketingfacts-rubriek komen verschillende NIMA Senior Marketing Professionals (SMP’s) aan het woord. SMP’s vormen een Nederlands netwerk van zo’n 400 professionals die zich hebben laten certificeren als SMP; een internationaal erkende en persoonsgebonden titel die je kunt aanvragen wanneer je over een aantal jaren ervaring beschikt en jaarlijks minimaal 30 Permanente Educatiepunten verzamelt. Die punten worden bijgehouden door NIMA en ontvang je voor het volgen van een vakopleiding, bezoek van events, schrijven van publicaties over het vak, verzorgen van presentaties en college’s, kortom: bijdragen aan vakontwikkeling. 

Meer weten over SMP worden

Dit artikel verscheen eerder op