Maudy Willemen is Innovation Marketeer bij Nuon. Samen met Register Marketeer Linda de Borst, Marketing Portfolio Leader bij IBM, vormt ze een koppel in het NIMA Career Booster Programma: een initiatief waarbij jonge en ervaren marketeers aan elkaar worden gelinkt om regelmatig te sparren over hun leven en werk in het mooiste beroep ter wereld. ‘Wij doen het nu eenmaal graag net een beetje anders dan anderen.’
Dit interview is een langere versie van het interview dat verscheen in NIMA Update #6 van maart 2018
Maudy, hoe kom je ertoe om een mentor te zoeken? Wat wil je daarmee bereiken?
Ik was specifiek op zoek naar een programma met een mentor die mij inspireert. Kijkjes in de keuken bij andere bedrijven en voorbeelden en ideeën met een mentor van een ander bedrijf buiten mijn eigen werk en werkgever. Dit om outside-the-box ideeën op te doen, die ik kan gebruiken in mijn eigen werk. Maar ook voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben iemand die graag bezig is met mezelf ontwikkelen. Deels inhoudelijk maar ook persoonlijk: waar ligt mijn kracht? Waar word ik gelukkig van? Het zijn vragen die ik met mijn mentor bespreek en waar ik gedurende de gesprekken antwoorden op krijg. Het is niet één antwoord maar meer een proces. Overigens is het netwerken met collega-marketeers bij andere bedrijven ook interessant voor mijn eigen loopbaan.
Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Zochten jullie specifiek naar een counterpart met gezamenlijke interesses?
Als Register Marketeer ben ik al vanaf het eerste begin bij het Career Booster-programma betrokken, dus mijn profiel is bekend. Voor deelname aan het programma vult de mentee een intakeformulier in. Op basis van de input van Maudy heeft Renata van der Teems van NIMA ons als koppel aan elkaar voorgesteld. En dat blijkt een goede match!
NUON en IBM, twee grote buitenlandse corporates. Lijken jullie bedrijven op elkaar?
Ja en nee. Wel op het gebied dat wij allebei werken bij grote corporates. Dat geeft veel mogelijkheden om je profiel op te bouwen en te verbreden door zowel trainingen als functies binnen corporate marketing of binnen verschillende business units. Daarnaast vergelijken we bijvoorbeeld ook de (handmatige) processen en procedures met lange doorlooptijden, ook al wordt er steeds meer gefocust op agile werken. We zien beiden dat de campagnemanager steeds minder ruimte heeft om creatief marketing te bedrijven, omdat men zich te veel bezig moet houden met de hele campagnemanagement-administratie. Digitalisering van deze processen is een onderwerp dat veel aan bod komt tijdens onze gesprekken. Iets waarvan de noodzaak zeker erkend wordt door het management van beide organisaties. Het internationale karakter voel je bij IBM meer dan bij Nuon. Nuon is onderdeel van Vattenfall, maar zij opereren qua marketing behoorlijk zelfstandig. De marketingafdeling verricht wel echt de marketing voor Nederland. Dat neemt niet weg dat wij veel van elkaar leren, vooral op het gebied van innovaties naar de markt brengen.
Hoe verlopen jullie gesprekken? Gaat dat over het vak, over het bedrijf of is het juist meer ‘personal’?
Beiden. We hebben het erg leuk samen en snappen elkaar persoonlijk. Dat wil zeggen dat we zowel in het werk als emotioneel erg op elkaar lijken en dezelfde aanpak hebben. Soms gaan we uit eten en hebben we het meer over persoonlijke dingen en soms spreken we op kantoor af en gaat het meer over werk, loopbaan en projecten waar we aan werken. Wij werken in ieder geval niet volgens een strak plan. Wel zetten we de leervraag centraal, de ene keer meegenomen uit het vorige gesprek en de andere keer ontstaan tijdens een nieuwe (werk)situatie.
Delen jullie interesse of fascinatie voor een specifieke ontwikkeling in het vak?
Innovatie is onze gedeelde passie. Op een innovatieve manier marketing bedrijven maar ook innovatie binnen het bedrijf en met klanten. Van Internet of Things binnen IBM naar duurzame energie en slimme digitale oplossing voor in huis bij Nuon. Dat zorgt ervoor dat we net wat minder ondergedompeld zitten in de core businessprocessen en regels. Deze domeinen geven je de ruimte, omdat de aanverwante onderwerpen meer resoneren in de markt dan de traditionele business. Wij doen het nu eenmaal graag net een beetje anders dan anderen.
Hoe verlopen jullie contacten? Zien jullie elkaar veel of is er informeel contact? Hoe verloopt zoiets?
We zien elkaar om de 2-3 maanden. Dat is niet heel veel, maar we hebben contact wanneer we daar behoefte aan hebben. Net wanneer het uitkomt. Los van elkaar fysiek zien en afspreken appen we ook regelmatig om in ieder geval te weten hoe het met de ander gaat.
Linda, je bent behoorlijk ervaren in marketing, valt er voor jou nog iets te leren van een jonkie?
De klassieke rol tussen meester en leerling kennen we niet binnen onze relatie. Ik vind het belangrijk dat beiden iets hebben aan het mentorproces. Doordat we een match hebben op gemeenschappelijke interesses, zorgt dit voor een basis voor een goede onderlinge verstandhouding en vertrouwen om van elkaar te leren. Door onze relatie krijg ik een breder en nieuw perspectief op mijn eigen (marketing)wereld.
De één is Innovation Marketeer, de ander werkt als senior bij één van de innovatiefste bedrijven. Zijn jullie twee nerdinnen?
Zo zien wij het absoluut niet! Ik hoop de buitenwereld ook niet. Wij zijn gewoon marketingprofessionals met een jonge geest en een passie voor innovatie, zoals we dat gezamenlijk doen met het Nuon Solar Team van de TU Delft. Dat maakt ons nog geen nerd, toch?
Wil jij als mentor of mentee aangesloten raken bij het Career Booster-programma van NIMA, vraag gerust naar de mogelijkheden: members@nima.nl.