“De mogelijkheden om écht contact te maken met de klant, maken het marketingvak alleen maar leuker!”
Auteur: Mirjam Groenendijk SMP
“Gepokt en gemazeld door de praktijk.”, zo omschrijf ik mijzelf bij voorkeur als iemand mij vraagt naar mijn achtergrond. En die praktijk is in de bijna 25 jaar dat ik in het marketing- en communicatievak werkzaam ben, drastisch veranderd. Hoewel…een aantal basisprincipes zijn altijd gebleven, ze kregen alleen door de jaren heen andere begripsdefinities. Zo werd Direct Marketing (de juiste boodschap) CRM (de juiste boodschap bij de juiste persoon) en CRM werd later Event Driven Marketing (de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment). Klantoriëntatie stond altijd centraal, maar waren we werkelijk geïnteresseerd in de consumer insights en drivers? Of deelden we groepen in op basis van een aantal gemeenschappelijke kenmerken en verbonden daar onze conclusies aan? En de meetbaarheid van de acties? Meet je die nog af aan cijfers over mediabereik, respons of naamsbekendheid en top-of-mind positie of is dat met de komst van social media allemaal achterhaald? En zijn investeringen in print nog wel valide of doen we (en niet alleen uit kostenoverwegingen) voortaan alles digitaal? E-mail, internet, smartphones en social media hebben het marketing- en communicatievak drastisch beïnvloed en naar mijn mening alleen maar leuker en interessanter gemaakt! We ain’t seen nothing yet… Want de ontwikkelingen zijn de laatste 5, 10, 15 jaar snel gegaan, maar zullen de komende jaren nóg meer accelereren. Dat maakt het vak juist dynamisch en uitdagend.
Als marketing- en communicatiedeskundige binnen een organisatie ben je het niet alleen aan je vak, maar ook aan je organisatie of opdrachtgever verplicht om bij te blijven in deze ontwikkelingen en het liefst nog een stapje voor te blijven. Met een drukke fulltime baan is dat lastig, zeker als je de 40 al bent gepasseerd… Maar dat is geen vrijbrief om achterover te leunen en het aan de jonge garde over te laten. Sterker nog, ik ben niet voor niets toegetreden tot het nog selecte gezelschap van Senior Marketing Professionals (SMP’ers). Toen ik in 2010 door het NIMA als één van de eersten gecertificeerd werd als Senior Marketing Professional, was mij dat toebedeeld op basis van bewezen vakkennis en relevante werkervaring. Kennis die ik weer kan delen met de jonge honden die de arbeidsmarkt bestormen. En ik leer op mijn beurt weer van hen. Je handelt immers niet vanuit een ivoren toren maar maakt als professional ook uit van die snel veranderende samenleving. Daarbij is de interactie met andere professionals zo waardevol. Nu heb ik in al die jaren genoeg werkgevers gehad om met een gerust hart te durven zeggen dat ik niet de neiging heb om snel bedrijfsblind te worden, maar het gevaar ligt natuurlijk altijd op de loer als je wordt opgeslokt door de waan van de dag. Het is goed om regelmatig over de schutting te gluren, eens bij een ander in de keuken te kijken en te zien welke ingrediënten daar de smaak bepalen. Wat opvalt is dat succesvolle bedrijven, succesvolle marketeers dat succes konden bereiken omdat ze keuzes durfden te maken, ondernemerschap toonden door in een idee, gedachte of concept te geloven en niet eerder te stoppen voordat dit werkelijk gestalte kreeg. En dat het niet altijd makkelijk was om de collega’s ervan te overtuigen. Dus naast de vakinhoudelijke component moet je kennelijk ook bepaalde karaktereigenschappen hebben om met passie en plezier invulling te geven aan je vak en zo bij te dragen aan goede resultaten voor de werkgever of opdrachtgever.
Ondernemerschap is dus belangrijk én innovatief vermogen. Vernieuwingsdrang die ook de nodige flexibiliteit en aanpassingsvermogen vraagt. Niet alleen van jou als professional, maar ook van de organisatie. En natuurlijk ontkomen we zo niet aan die andere belangrijke pijler van succes, namelijk duurzaamheid. Ook die begripsdefinitie is door de jaren heen geëvolueerd. Van geitenwollensokkenrevolutie tot modern en toekomst gericht ondernemen gebaseerd op het steeds meer geaccepteerde spirituele besef dat we deel uitmaken van een groter geheel. En dat maakt het voor mij zo interessant om al deze actuele ontwikkelingen in het vak vanuit de eerste hand te volgen, zoals bijvoorbeeld via de Masterclasses van het NIMA. Het mooie is dat je naast de kennis en inspiratie die je opdoet ook nog eens de vereiste PE-punten vergaard om de SMP-certificering te behouden! Daar staan bevlogen professionals voor een select gezelschap van oprecht geïnteresseerde collega-marketeers die zich open stellen voor de verhalen uit de praktijk. De feiten, de successen, maar ook de failures. Want we willen immers deel uitmaken van lerende organisaties en de fouten bieden kansen om het volgende keer nóg beter te doen. Iedere keer kom ik weer helemaal geïnspireerd bij de Masterclasses vandaan. Elke keer met het vaste voornemen om er direct in de praktijk mee aan de slag te gaan. Dat lukt helaas niet altijd, ook ik moet accepteren dat er voor alles een tijd is. Maar zo’n dag heeft me toch weer rijker gemaakt. Ooit heb ik voor het vak gekozen vanuit het basisprincipe dat ‘de wensen en behoeften van de klant centraal staan’. Die drijfveer is nooit veranderd en dankzij de enorme mogelijkheden die al deze ontwikkelingen ons bieden om écht contact te maken met de klant en de dialoog aan te gaan wordt het alleen maar leuker!