Twee weken na de lancering van de MQ-test hebben al bijna 400 marketeers geprobeerd de sneltoets zo goed mogelijk af te raffelen. De toets maakt inzichtelijk hoe het met marketingkennis is gesteld, inclusief aanpalende vakgebieden als communicatie en onderzoek. Met name op algemene marketingkennis en online wordt goed gescoord, maar de communicatievragen in de test blijken lastiger. Althans: voor de overwegend hoger opgeleide en breed geschoolde deelnemers die de test tot dusver aflegden. Het gemiddelde MQ is 96,6, de hoogst behaalde score tot nu toe is 131.
Het is de derde keer dat NIMA de MQ-test online heeft gezet voor iedereen die in een paar minuten een indruk wil krijgen van zijn of haar algemeen marketingontwikkelingsniveau. De test bestaat uit 25 meerkeuzevragen over marketing die niet alleen zo goed mogelijk, maar ook zo snel mogelijk moeten worden beantwoord. In verschillende bedrijven heeft de MQ-test geleid tot een onderlinge competitie. De marcomprofs die in de eerste twee weken hebben meegedaan aan de MQ test deden er gemiddeld 11 minuten over. De oudste deelnemer was 68 jaar, de jongste 17. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers is 37 en liefst 93 procent heeft een opleiding op hbo-niveau of hoger. De meeste deelnemers geven aan te werken in de branche ‘communicatie en media’, gevolgd door financiële dienstverlening.
Deelnemers aan de test blijken – niet verwonderlijk – prima uit de voeten te kunnen met vragen over marketing, maar hebben meer moeite met faciliterende disciplines als onderzoek en communicatie. ‘Toch opvallend’ vindt Jurriaan Gorter, Manager Study Members & Exams (die zelf volgens eigen zeggen ‘on par’ scoorde voor de toets). ‘De vragen over die vakgebieden behoren wel tot het algemeen marketingkennisniveau waarop je moet studeren voor – bijvoorbeeld – NIMA A. Het is verleidelijk om direct een spoedcursus “onderzoekkennis voor door de wol geverfde marketeers” uit te denken, maar we wachten komende weken af. De test blijft nog een paar weken online staan. Benieuwd wat daaruit volgt.’
Gemiddelde scores per onderwerp:
1 Marketing 3,82 vragen goed
2 Online Marketing 3,37 vragen goed
3 Sales 3,14 vragen goed
4 Onderzoek 2,83 vragen goed
5 Communicatie 2,76 vragen goed