De eerste Nationale MQ test is een groot succes. De test bestond uit veertig vragen, over o.a. strategie, pricing, en online marketing. De test was pittig. Gemiddeld scoorden marketeers een MQ van 93,5.
1.000 + deelnemers MQ-test
De gecumuleerde resultaten van de Nationale MQ test, gelanceerd door NIMA, zijn geanalyseerd. Meer dan 1.000 marketeers gingen de uitdaging aan om hun marketingkennis te testen. Social media stond de afgelopen weken bol van marketingprofessionals die de battle met elkaar aangingen. De test die bestond uit 40 vragen over uiteenlopende marketingthema’s. De test is gemaakt door marketingprofessionals van alle leeftijden en afkomstig uit allerlei sectoren.
Senior Marketeers scoren het hoogst (103,2)
De gemiddelde score van de Nationale MQ test is 93,5. De senior marketeers waren de hoogst scorende functie groep met een gemiddelde score van 103,2 op de voet gevolgd door de marketing directeuren met een gemiddelde score van 101,2. De studenten scoorden in deze editie het laagst met een gemiddelde score van 86,4. Overigens scoorden mannen gemiddeld twee punten hoger dan vrouwelijke deelnemers.
Neuromarketing struikelblok MQ test
NIMA stimuleert marketeers om continue te blijven leren. Het marketingvak is een kennis intensief vakgebied met vele nieuwe ontwikkelingen. Een uitdaging voor iedere professional om bij te blijven. De thema’s waarop de deelnemers het beste scoorden zijn strategie en algemene marketing. Ook de online marketing vragen werden redelijk tot goed door de deelnemers beantwoord. Neuromarketing bleek het struikelblok van de MQ test 2015 te zijn, een relatief jong kennis gebied waarvoor veel marketeers nog het een en ander te leren valt.
De komende week zal de winnaar van de nationale MQ test bekend worden gemaakt. NIMA start eind 2015 weer met de voorbereidingen van de MQ test 2016, nu al wordt er door grote marketing bedrijven gevraagd om een Engelstalige variant. Een ding is zeker: de Nationale MQ test van NIMA is een nieuwe traditie die volgend jaar zal worden vervolgd.