Nederlands Instituut voor Marketing viert vijftig jaar verandering

capsuleBunnik/Amsterdam – 1 december 2016 – NIMA, beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales, heeft vandaag zijn vijftigste verjaardag gevierd door een tijdcapsule te begraven, precies op de plaats waar de organisatie vijftig jaar geleden is opgericht. De capsule bevat bijdragen van leden over de toekomst van het vak aan de hand van vijftig metatrends, variërend van ‘extreme personalisatie’ tot ‘eeuwig leven’ en is begraven in de buurt van Postillion Hotel Bunnik, waar ooit de motoResto stond – het eerste snelwegrestaurant van Nederland.

Waardering
‘Tijdens een bijeenkomst te Bunnik is opgericht het Nederlands Instituut voor Marketing, waarin leidinggevende marketing-functionarissen uit het bedrijfsleven, adviseurs op marketinggebied en zij die marketing doceren, studeren of op dit terrein wetenschappelijk onderzoek verrichten, elkaar willen vinden.’  Zo luidde de oprichtingsverklaring op 1 december 1966.
Reden voor de huidige ledenorganisatie om de geboortegrond op te zoeken met een boodschap voor de toekomst, ondergebracht in een roestvrijstalen ‘tijdcapsule’.
‘Toegegeven, het is wat anders dan een groot feest geven of een taart sturen aan iedere marketeer. Dat hadden we ook kunnen doen’, zo licht de huidige voorzitter van NIMA, Martin Huisman toe. ‘Maar de directie van Postillion-hotels reageerde meteen enthousiast op dit idee en het past ons beter om niet te lang stil te staan bij vijftig jaar lief en leed en juist vooruit te kijken. Dit vak wás en is nog steeds een van de mooiste beroepen die je je kunt voorstellen. Soms liggen we onder vuur, soms bijten we namens professionals in marketing, communicatie en sales van ons af, maar ons werk wordt herkend en – mits eerlijk en integer uitgevoerd – gewaardeerd. Het is fantastisch om marketing te leren, doceren of om marketeer te zijn. Dat blijft zo en dat vieren we.’

NIMA A, B en C
De NIMA-oprichters stelden zich in 1966 ten doel om ‘aandacht voor marketingvraagstukken in de ruimste zin van het woord te bundelen en de juiste inpassing van de marketinggedachte in het totale bedrijfsbeeld te bevorderen.’ Marketeers van een aantal grote bedrijven als Levers Zeepfabrieken (nu Unilever), Joh. Enschedé, De Gruyter en reclamebureau J. Walter Thomson vormden samen het eerste bestuur van NIMA. Hun bestuurlijke nazaten waren daarom ook aanwezig bij het begraven van de tijdcapsule in Bunnik, evenals vertegenwoordigers van de verschillende ledengroepen van NIMA.

Kort na de oprichting in 1966 introduceerde NIMA zijn inmiddels nationaal bekende Diploma A,B, en C-systeem om het kennisniveau in marketing te duiden, een systematiek die nog altijd bestaat en breed wordt gebruikt in het Nederlandse bedrijfsleven. Ruim 60.000 Nederlanders haalden zo hun NIMA Diploma. ‘Maar hoewel veel mensen bij het woord “NIMA” misschien eerst denken aan een specifiek diploma, zijn we eerst en vooral een beroepsvereniging met bijna 3.500 actieve leden, personen en bedrijven. Daarom zetten we hún ideeën vandaag centraal en delen ze met de eeuwige marketeers,’ aldus Huisman die in zijn korte toespraak ook aanhaalde dat hij hoopte dat de vinders van de tijdcapsule er plezier aan zouden beleven om deze te openen. ‘Je weet nooit of dat over tien jaar gebeurt – als hier de riolering wordt vervangen – of pas over twee ijstijden. Maar dat maakt ook eigenlijk niet uit.’

Overlevers
NIMA-bestuurslid Mabel Nummerdor vatte in het kort voor de ongeveer veertig aanwezigen samen wat de leden als boodschap hadden meegestuurd. Veel inzendingen beschreven nieuwe samenlevingsvormen, de inzet van high tech of verandering van de relatie tussen bedrijven en consumenten, die allemaal van invloed zullen zijn op de verandering van marketing. Nummerdor: ‘Opvallend is vooral de positieve toon. Marketeers zien ze de verre toekomst kennelijk zonnig in en dat verbaast me ook niet. Als je iets nodig hebt voor succes in dit vak, is het vernuft en het vermogen om aan te passen. In die zin zijn marketeers de ideale overlevers.’