‘Nederlandse IT’er moe van saaie marketing door IT- en techbedrijven’

‘Content moet in middelen, boodschap en tone of voice beter worden afgestemd op de doelgroep’

Een onderzoek dat ons op de drempel van het echte begin van de kerstvakantie een wenkbrauw deed optrekken. Marketingbureau DNA \ LTB verrichtte eigen onderzoek onder Nederlandse IT’ers en die zeggen te vinden het marketingaanbod van IT- en techbedrijven vaak onvoldoende is. Voor het onderzoek ondervroeg het bureau ruim 400 IT’ers naar Marketing Insights. IT’ers beschouwen veel content als saai en weinig vernieuwend, terwijl ze aangeven wel een sterke behoefte te hebben aan relevante content te hebben.

En natuurlijk zien we ‘m zwemmen, de WC-eend: Het onderzoekende bureau verkoopt zelf contentmarketing dus het nieuws is groot en meeslepend gebracht. Anderzijds verrichtte Het Contentmarketing-instituut eerder dit najaar al een vrij diepgravend onderzoek naar de positie en veranderingen van contentmarketing in de marketingmix van B2B-bedrijven. Dat concludeerde dat B2B-merken komend jaar aanzienlijk meer geld zullen investeren in contentmarketing, en daar rekenen we de IT-bedrijven maar even toe.

‘Tone of voice in IT- en techmarketing sluit niet aan op de doelgroep’

De resultaten uit DNA \ LTB’s IT- en techmarketing barometer 2021-2022 weergeven dat zowel in middelen, onderwerp als tone of voice niet wordt voldaan aan de contentbehoefte van de IT’ers. Het onderzoek focust zich op marketinginzichten ovediaer de IT-doelgroep. Aan het onderzoek deden 446 IT’ers op C-level, managementlevel en technisch niveau (CIO’s, CTO’s, IT-managers, software developers, system engineers en IT-architecten) mee.

Het onderzoek wijst ook uit dat whitepapers en podcasts, veelgebruikte marketingcommunicatiemiddelen, de aandacht van het publiek minder trekken dan de onderzoekers hadden verwacht. De top drie marketinginitiatieven die volgens de respondenten wel de aandacht trekken, zijn nieuwsbrieven, online kennissessies en fysieke evenementen. Een ander opvallend punt is dat de tone of voice in IT- en techmarketing niet aansluit op de doelgroep, althans dat zegt de onderzochte groep zélf.

Dit artikel is geschreven door Luuk Ros SCP en verscheen eerder op