De nieuwe inzichten uit neurowetenschap zijn momenteel hot binnen marketing. Marketeers kijken er naar als een kind naar de snoeppot. Bestaat die koopknop waarmee we iedere consument kunnen beïnvloeden?
Auteurs: Guido de Valk
Uitgever: Futuro uitgevers EAN: 9789492221209
Eerste druk, 2015
Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer | november 2015
De nieuwe inzichten uit neurowetenschap zijn momenteel hot binnen marketing. Marketeers kijken er naar als een kind naar de snoeppot. Bestaat die koopknop waarmee we iedere consument kunnen beïnvloeden? In dit boek wordt neuro in verband gebracht met leiderschap. Een interessante toepassing. Het boek bestaat een theoretisch gedeelte waarin de werking van de hersenen wordt uitgelegd en een praktisch gedeelte dat de toepassingen behandelt met voorbeelden. Het theoretisch gedeelte kan iedereen die al meer over neurowetenschappen heeft gelezen, overslaan. Het zou opmerkelijk zijn indien hier volstrekt nieuwe bevindingen zouden staan.
Het neuroleiderschap kent zes uitgangspunten die gezamenlijk het hart vormen van neuroleiderschap. Dit is een mooie vertaling van wat het brein feitelijk doet met het bewustzijn en onderbewustzijn. Hier haal je als manager zeker handvatten uit om je medewerkers en jezelf naar grotere prestaties te leiden. De ondertitel; “van macht naar kracht” komt hier volledig tot zijn recht. De auteur geeft aan hoe je de menselijke drijfveren kunt gebruiken. De behoefte aan waardering, plezier, controle, duidelijkheid en de behoefte ergens bij te willen horen, vormen de basis. Het boek is een leuke en vooral praktische vertaling van wat in neurowetenschappen is ontdekt over de werking van het brein en hoe je deze wetenschap kunt inzetten in management.
Voor degenen die al meer over de werking van het brein gelezen hebben, is de vertaling naar leiderschap logisch. Voor hen die hier voor het eerst mee kennismaken brengt het boek meer. Het zal uitnodigen om hier meer over te lezen, want het is boeiend om te begrijpen hoe gebruik te maken van de werking van ons brein.
Praktisch: ****
Leesbaar: *****
Actueel: ****
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: ****