Kan marketing onze planeet redden? Dat is de hoofdvraag die de podcast ‘Can Marketing Save the Planet’ wil onderzoeken samen met marketeers, senior leiders, CMO’s en duurzaamheidsexperts. Met als doel: het stimuleren van educatie en luisteraars te inspireren. Maar het belangrijkste: actie ondernemen.
“Als je geen marketingbudget zou hebben, maar wel bepaalde KPI’s, wat zou je dan doen?”
Deze vraag wordt onder de loep genomen in aflevering 38 van de ‘Can Marketing Save the Planet’ podcast door oprichters van het Sustainable Marketing Compass, Alexis Eyre en Paul Randle.
De vraag: ‘papa is jouw baan goed voor het milieu?’ – bracht Paul ertoe om deel te nemen aan de 8-weekse Cambridge Institute for Sustainability Leadership-cursus, waar hij collega-marketeer Alexis Eyre ontmoette. Paul en Alexis besloten om deel uit te maken van de oplossing, in plaats van het probleem, zo erkenden ze beiden dat marketing veel toe te voegen heeft als het gaat om gedragsverandering.
Veel van de traditionele marketinginstrumenten en -kaders zijn puur op commerciële prestaties gericht en minder op milieu- en maatschappelijke prestaties. Daarom wilden Paul en Alexis die essentiële kloof overbruggen met de ontwikkeling van hun Sustainable Marketing Compass, een strategisch kader dat marketeers stap voor stap om marketing te herkaderen, te heroverwegen en te heroriënteren, waardoor creativiteit en innovatie weer centraal komen te staan in marketing.
Beluister de podcast hier.