NIMA organiseert op 26 september 2018 de pilot ‘NIMA Business Game‘. De business game is ontwikkeld (onder de naam DIG Business learning game) door Jean-Claude Larréché, Emeritus Professor Marketing en de Alfred H. Heineken Chaired Professor of Marketing bij INSEAD. Larreché is ook de man achter verschillende marketinggerelateerde simulaties zoals Markstrat. Mede-initiatiefnemer van DIG was Yvette Roozenbeek, oprichtster en voormalig CEO van block trading platform Smartpool.
De simulaties van Jean-Claude Larréché zijn in oorspronkelijk ontwikkeld om studenten en executives in een realistische omgeving leerstof en inzichten te kunnen laten toepassen. De game heeft in verschillende landen en opleidingen veel succes en is gebaseerd op dertig jaar onderzoek en een database met input van 1500 bedrijven wereldwijd. In de game spelen teams van minimaal 3 tot maximaal 5 deelnemers tegen elkaar en de deelnemers worden geacht een aantal elementen toe te passen:
1) Marktonderzoek
2) Innovatieve ontwikkeling (‘power offer development’), budget en innovatie (laatstgenoemden hebben per project verschillende invloed op de kosten per stuk-er is keuze uit honderden projecten)
3) Besteding aan uitbreiding distributie
4) Bestedingen klassieke marketing
5) Bestedingen digitaal/interactieve marketing
6) Prijsstelling (en verwacht marge-effect)
Per simulatiejaar zien de deelnemers de gevolgen voor ‘growth’ (in omzet, winst, of beide). Per jaar dienen de variabelen al naar gelang de resultaten te worden aangepast. Hierin vinden de deelnemers weer verschillende parameters: Distributiepenetratie, klanttevredenheid, sterke en zwakke segmenten. In de kern draait de game om het oefenen in het opwekken en doorzetten van groeimomentum, door het inzetten van de juiste middelen op het juiste moment. Het is een goede test om te beoordelen of klassieke en digitale marketing op de juiste manier is ingezet voor een optimaal resultaat.
Teams met belangstelling voor deelname kunnen zich aanmelden. De pilot ‘NIMA Business Game’ is bij uitstek geschikt voor teams uit de NIMA Top Marketing Club en overige NIMA Business Members, multinationals, SMP-titelhouders, sales- en marketingmanagers, business developers, studenten hbo en wo, start-ups en ondernemers. De game werkt uitstekend als teambuilder, vergt kennis van marketing, zakelijk inzicht, leiderschap, en teamwork en geeft inzichten in de vaardigheden en potentie van de deelnemers.
De deelnemers ontvangen twee dagen van tevoren informatie om zich goed te kunnen voorbereiden. Tijdens de (Engelstalige) gamesessie is lunch inbegrepen en aan het einde van de sessie zal de winnaar worden bekendgemaakt. Kosten bedragen 249 euro per deelnemer. Studenten vallen onder een lager licentietarief.
Datum pilot : 26 september
Aanvang/duur : 9.30 – 15.00
Locatie : Blaak 34, Rotterdam
Moderator : Frans C. Cornelis. Professor of Practice in Marketing and Communications
Let op: De NIMA Business Game valt niet onder de passe partout. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor de pilot. Verdere data voor aanmeldingen zijn 2,9,16,19,30 oktober. Voor meer informatie over incompany trainingen en deelname: Mirjam Mellegers, Area business manager NIMA. M.mellegers@nima.nl, 06 22 79 68 65