‘Natuurlijk zijn marketeers volop bezig om in deze coronacrisis te redden wat er te redden valt, maar deze bijzondere tijd biedt ons ook een unieke gelegenheid om eens van een afstandje te bekijken wat we doen’, aldus NIMA-directeur in een uitzending van Adformatie Connects Live op 28 mei. Andres sprak haar gesproken column uit vanuit haar huiskamer om antwoord te geven op de vraag ‘wat willen marketeers?’
Daar is – zo stelt zij – zomaar geen gemakkelijk antwoord op te geven want het maakt nogal uit of je bij wijze van spreken voor de Alzheimer Stichting werkt, voor Jumbo of de marketing lead bent van DSM. Waar het werk voor de één stilvalt, heeft de ander nu juist een heel drukke tijd. Het is allerminst een homogene groep professionals, maar wat voor ieder geldt is dat de marktgerichte attitude van marketeers hen helpt om hun eigen relevantie te benadrukken en dat gaat een stuk verder dan de P van promotie waar velen aan denken als het over ‘marketing’ gaat.
De NIMA-directeur sprak zich ook uit over het imago van het vak en de professionals die erin werken. Volgens haar is het zaak om te wijzen op de waarde die marketing vertegenwoordigt en die is niet alleen uit te drukken in geldwaarde, maar ook in maatschappelijke waarde van bedrijven en producten voor de partijen waaraan ze leveren: ‘Marketing staat niet altijd in een goed daglicht. We zullen beter moeten uitleggen wat marketing óók betekent voor de klant, voor collega’s, de samenleving, het milieu, want dat houdt verband met het imago van het vak.’