Amsterdam, 18 oktober 2018 – Vanaf heden is het voor digitale professionals mogelijk om de titel Senior Digital Professional aan te vragen. NIMA, beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales, heeft de SDP-titel laten accrediteren bij de European Marketing Confederation (EMC) en is de enige instantie in Nederland die de titel mag toewijzen. In aanloop naar de introductie hebben 5 digital professionals de screening doorlopen en mogen als eersten de titel SDP gebruiken.
De titel is speciaal voor digitale professionals met aantoonbare kennis en ervaring in digitale marketing, communicatie en/of sales via hun opleiding. Daarnaast vereist de toewijzing van de titel de nodige werkervaring en verantwoordelijkheid op managementniveau. SDP’s beschikken over gespecialiseerde vaardigheden binnen het digitale domein. Deze kunnen liggen op het terrein van sociale media, zoekmachinemarketing, e-mailmarketing, analytics, contentmarketing, mobile, online strategie en planning, social selling, video of pay-per-click marketing.
Met een certificering als SDP bewijzen digitale professionals niet alleen over de nodige senioriteit en ervaring te beschikken, maar onderschrijven ze ook het belang van toetsbare Permanente Educatie. Martin Huisman, voorzitter en directeur NIMA: ‘Laat zien wat je kan en doet. Een Digital Marketeer met verstand van zaken die zijn vak bijhoudt. Dat is wat de markt nodig heeft.’
Om de status van een gecertificeerde professional te behouden, dient een Senior Digital Professional werkzaam te blijven als digitale marketing-, communicatie- of salesprofessional en jaarlijks 30 Permanente Educatie-uren te realiseren. Deze uren, bijgehouden met zogeheten PE-punten, kunnen door de SDP op diverse manieren binnen en buiten het NIMA-aanbod van events en classes worden gehaald, maar ook door terug te geven aan het vak, door het schrijven van blogs en artikelen, door te spreken op vakbijeenkomsten en het recenseren van vakliteratuur of examineren.