NIMA, beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales presenteert in het voorjaar van 2017 een nieuwe Foresights Masterclass. Foresights is een marketingvakgebied dat nog in de kinderschoenen staat. Het ontwikkelen ervan past in de missie van NIMA om marketeers in Nederland te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling: Wil je als marketeer dat je merk zich ook in de toekomst duurzaam kan blijven ontwikkelen, dan zul je van die toekomst ook een goed beeld moeten hebben.
Omdat de ontwikkelingen zo snel gaan is het goed om als marketingorganisatie je foresights op orde te hebben. Maar hoe organiseer en structureer je dat? Die vraag wordt beantwoord in de Masterclass, die deel uit zal maken van het curriculum events en classes in 2017. Deze 130 korte cursussen en opleidingen biedt NIMA aan voor zijn ruim 3.500 leden en variëren van korte ‘updates’ tot volledige leergangen.
Inhoud van de masterclass Foresights is tot stand gekomen in samenwerking met Blauw Research, waarmee NIMA een gerenommeerd partner in de arm heeft genomen om dit vakgebied verder te ontwikkelen. Voormalig marktonderzoekbureau van het Jaar Blauw Research is een vertrouwde naam en gerespecteerde partij op het terrein van onderzoek en marketingadvies. Foresights is een van de strategische pijlers van het Rotterdamse bureau. Onder het motto Creating Positive Change werkt het voortdurend aan de ontwikkeling van nieuwe instrumenten.
De eerste masterclass zal plaatsvinden op 28 maart 2017 en richt zich specifiek op marketingadviseurs, marketingmanagers, strategen, marktonderzoekers en beslissers in marketing. In de aanloop naar het event vindt er in een samenwerking tussen NIMA en Blauw een onderzoek plaats onder marketeers. Aan de hand van de resultaten wil Blauw inzichtelijk maken hoe toekomstgericht bedrijven nu naar hun markten en merken kijken. Ook willen de onderzoekers zichtbaar maken wat er nog nodig is om dat goed te kunnen doen.