Fotobijschrift
Het bestuur van de kersverse Nima Brand Design Community bestaat uit (vlnr) Felice Uiterwijk RM, marketingmanager Fairtrade Original, Pieter Aarts MDM, Principal Experience Consulting bij Epam Continuum, Roel Stavorinus RM, zelfstandig merk- en designstrateeg, oprichter Melvin Day & voorzitter Nima Brand Design Community en Ruud Boer RM, directeur/partner Bataafsche Teeken Maatschappij en auteur van het boek ‘Brand Design’.
Wat was de aanleiding van het opzetten van deze community?
Ruud Boer: “Als directeur van een brand design-bureau maak ik dagelijks de verbinding tussen marketing en design. Een heerlijk enerverend speelveld, waarin je met elkaar, samen met je opdrachtgever, je beste beentje voorzet om het merk te laten groeien. Mijn ervaring is dat je dit het beste kunt doen door het merk vanuit brand design relevant, onderscheidend en geloofwaardig te maken.” Stavorinus: “Aanleiding was onder meer het opdrachtgeversonderzoek van BNO NextPack. Dit pilotonderzoek onder 129 klanten van ontwerpbureaus was geïnspireerd op het Engelse What Clients Think-onderzoek. De presentatie van de resultaten vond plaats tijdens een bijeenkomst, waarbij marketeers en ontwerpers het gesprek met elkaar aangingen. Dat bleek een waardevolle uitwisseling, waarvan de deelnemers vonden dat het zeker een vervolg moest krijgen. Ondertussen worden door de BNO voorbereidingen getroffen voor het vervolgonderzoek, maar tegelijkertijd constateerden wij dat er eigenlijk nog geen logische plek is waar designers en marketeers elkaar ‘ontmoeten’. Marketeers komen niet op ontwerpersevenementen en ontwerpers komen niet op evenementen zoals Nima Marketing Day, terwijl dat stiekem toch het grootste designcongres van Nederland is. Begrip voor elkaars domein is essentieel voor een goede samenwerking en voor de kwaliteit en het effect van hun beider werk.”
Wat is het doel van de Nima Brand Design Community?
Boer: “We willen marketeers en ontwerpers bij elkaar brengen, zodat ze elkaar kunnen inspireren bij het vormen en vormgeven van merken om zo hun werk leuker, inhoudelijker en effectiever te maken.” Felice Uiterwijk: “Met de community willen we de interactie tussen ontwerpers en marketeers faciliteren en daarnaast een flinke dosis inspiratie geven. En dan niet alleen door de grote merken met de grote budgetten te laten zien, maar juist ook de minder bekende cases, die laagdrempelig èn toegankelijk zijn, maar vaak niet minder inspirerend. De community is een platform om kennis en ervaringen uit te wisselen en zo het vakgebied Brand Design verder te verdiepen. We faciliteren de interactie tussen marketeers en ontwerpers, fysiek en online, met inspirerende bijeenkomsten.”
Voor wie is dit platform interessant?
Stavorinus: “Voor marketeers die design inzetten bij het vormen en vormgeven van merken, in welke vorm dan ook, zoals diensten of producten, visuele identiteiten, verpakkingen, campagnes, et cetera en voor ontwerpers die samen met hun opdrachtgevers vormgeven aan merken, vanuit welke discipline dan ook, maar natuurlijk ook voor onderwijsinstellingen en onderzoeksinstellingen.”
Wat kunnen marketeers en ontwerpers van elkaar leren?
Pieter Aarts: “Marketing gaat mijns inziens over het slim inspelen op veranderingen in de context en het willen ontdekken van de – latente – behoeften van klanten. Dat is voor merken in deze tijd, met steeds meer touch points, complexer en uitdagender dan ooit. Precies dáár is veel synergie tussen marketeers en designers mogelijk, als ze tenminste elkaars toegevoegde waarde leren – her – kennen én toepassen. Een design-manier van werken en doen helpt merken om te gaan met alle – vaak disruptieve – veranderingen en om werkelijk relevant te zijn voor klanten en eindgebruikers.”
Welke events staan op het programma?
Stavorinus: “Corona zit ons natuurlijk een beetje in de weg, maar we plannen een fysiek evenement aan het begin van 2021, waar we mooie marketing- en designverhalen bij elkaar brengen. Daarnaast zijn we een aantal bedrijfsbezoeken aan het organiseren voor een ontmoeting tussen marketeers en designers op kleinere schaal. Ik zou zeggen: houd de communicatie van Nima in de gaten of meld je alvast aan om op de hoogte te blijven!”
Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten, wil je meer weten over dit platform of vind je het belangrijk om kennis en ervaringen te delen en wil je graag een bijdrage leveren aan deze community, bijvoorbeeld in de vorm van het geven van een lezing, stuur dan een email naar events@nima.nl of bel met 020 – 503 93 00. Dit artikel van Nanny Kuilboer verscheen eerder in MarketingTribune 17, 2020.