In aanloop naar NIMA Marketing Day editie 2019 op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan je voor. Vandaag Gijs Meijer, head of marketing Gemeentemuseum Den Haag.
Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?
NMD is waardevol door de enorme diversiteit aan sprekers en casussen die besproken worden. Dat staat garant voor een dag vol inspiratie. Kennis en ervaringen delen en daar op reflecteren is essentieel voor de ontwikkeling van het vak. In alle dagelijkse hectiek sneeuwt dat wel eens onder.
Jullie zijn echt een marketingorganisatie geworden in de afgelopen jaren, met NIMA-clubjes op bezoek en interviews. Wat veroorzaakte dat? Heeft het Gemeentemuseum ineens het licht gezien of is dat altijd zo geweest?
Wij zijn vooral een kunstmuseum met een geweldige collectie en een zeer dynamisch tentoonstellingsprogramma. Achter die kunst zitten geweldige verhalen en achtergronden. Vanuit de afdeling marketing en communicatie zijn we permanent op zoek naar de beste manier om deze verhalen onder de aandacht te krijgen van een groot en divers publiek. Daarvoor zoeken we nadrukkelijke contact met iedereen die daar kennis en kunde van heeft. De professionals van NIMA horen daar vanzelfsprekend bij, maar ook op andere manieren zoeken we constant naar manieren om ons verhaal zo goed mogelijk te vertellen.
Het valt op dat er relatief veel musea een lichtend voorbeeld voor andere marketeers zijn. Rijksmuseum werd zelfs marketingbedrijf van het jaar, Het Mauritshuis en zelfs het Catharijneconvent staan dit jaar op NMD. Daar zitten vaak heel inspirerende marketeers ‘achter’. Is een museum zo’n aantrekkelijke werkplek voor een marketeer?
Kunst en kunstenaars zijn synoniem voor creativiteit en verbeelding. Een ideale omgeving voor een marketeer. Daarbij komt dat de Nederlandse kunstmusea behoren tot de absolute wereldtop. Het is alsof je voetballers als Ronaldo, Messi en Cruijff in één team hebt. Welke sector kan dat nu zeggen?
Wat is momenteel jouw grote fascinatie binnen marketing? Welke ontwikkeling volg je met verhoogde belangstelling?
In een tijd waarin het lijkt dat algoritmes de samenleving en de marketing beheersen, is het de uitdaging om voldoende aandacht te hebben voor de menselijke kant, het gevoel en de creativiteit.
Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?
Linda Volkers van het Rijksmuseum. Zij is zonder meer een van de beste marketeers van het land. Het is zo knap hoe zij onder andere in het project van de Rijksstudio het fysieke museum heeft gecombineerd met het digitale museum.
Ook Gijs Meijer, zijn mede-sprekers, key notes Tom Goodwin en Ronald van Zetten en 1.700 marketeers ontmoeten op donderdag 20 juni? Scoor dan snel een ticket op nimamarketingday.nl.