In aanloop naar NIMA Marketing Day editie 2019 op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan u voor. Vandaag Michel Schrama, marketeer bij Mylaps. In december 2018 nam Michel Schrama (33) het stokje over van Guido Smit als voorzitter van NIMA Young Professionals, een netwerk van ongeveer vijftig jonge marketeers. Schrama is marketeer bij Mylaps, het bedrijf dat in 1982 het automatisch tijdwaarnemen introduceerde.
Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?
Dankjewel! Heb er ook echt zin in. Tijdens NMD ga ik laten zien wat voor een toffe dingen wij doen met data in de sport. Van performance, atleten en racers beter maken tot het creëren van emoties. Beide vormen hebben enorme marketing- en exposure-waarde en daar ga ik wat voorbeelden van geven. Daarnaast ben ik ook voorzitter van NIMA Young Professionals. Met Young Profs ondergaan we ook een aantal interessante ontwikkelingen waarmee ik NMD-bezoekers hoop te inspireren.
Nou dat gaat lekker Michel, net een half jaar voorzitter van de Nima Young Profs en je bent al niet meer uit de vakmedia te slaan. Leuk of een beetje gedoe?
Hartstikke leuk natuurlijk. Veel mooie reacties op de artikelen – onder andere in MarketingTribune – en de activiteiten die we ondernemen met Young Profs. We zijn hard aan het vernieuwen, leuk om te zien dat dit wordt gewaardeerd. Dat ik daarnaast persoonlijk mijn visie op marketing mag verkondigen is een mooie bijkomstigheid.
Mylaps is gespecialiseerd in tijdregistratie. Zijn jullie echt aan te merken als een hardcore B2B-bedrijf of ligt dat anders?
Dat ligt toch net even anders. We hebben eigenlijk drie segmenten B2B, B2C en B2B4C. Onze hardware, de systemen die tijdregistratie meten, verkopen we aan B2B. De transponders – zenders die een atleet identificeren – verkopen wij ook direct aan B2C. Daarnaast hebben wij een breed scala aan digitale services die we aan B2B verkopen, maar als doel hebben om de beleving van consumenten – atleten en fans – tijdens sportevenementen vergroten. Denk hierbij aan een Marathon Rotterdam die voor lopers en fans een service afneemt waarmee je alle deelnemers live kunt volgen.
Wat is momenteel jouw grote fascinatie binnen marketing? Welke ontwikkeling volg je met verhoogde belangstelling?
Dat ligt met name in de hoek van technologie en de mogelijkheden die je als marketeer hebt om op een innovatie en creatieve manier je doelgroep te bereiken en beraken. Uiteraard wel op een manier die past bij je merk en je doelstellingen. Ontwikkelingen omtrent personalisatie van content en waarde toevoegen aan de beleving van je klanten volg ik op de voet.
Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?
Linda Volkers van het Rijksmuseum. In mijn beleving heeft zij letterlijk goud in handen. Zoveel mooie verhalen die je kunt vertellen over de schatten die het Rijksmuseum in huis heeft. Je kunt daar prachtige content over maken waar merken zich aan kunnen en willen verbinden, zowel tijdens en buiten museumbezoek om. Hoe blijf je relevant en interessant voor je doelgroep en – potentiele – merken die zich aan het Rijks willen verbinden. Ben daarnaast ook erg benieuwd of en hoe het Rijks gebruik maakt/gaat maken van technologieën als augmented en/of virtual reality.
Ook Michel Schrama, zijn mede-sprekers, key notes Tom Goodwin en Ronald van Zetten en 1.700 marketeers ontmoeten op donderdag 20 juni? Scoor dan snel een ticket op nimamarketingday.nl. Er geldt nu nog een early bird-tarief!