NIMA Marketing Day – Patricia Slootjes – Miele: ‘In nieuwe campagne staat niet toerental centraal, maar wasbehoefte consument’

In aanloop naar de NIMA Marketing Day op donderdag 20 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast aan je voor. Vandaag Patricia Slootjes, marketingdirecteur van Miele.

Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?

Ik ben vorig jaar voor de eerste keer geweest en ik vond het een veelzijdige dag met mooie en interessante cases, dus daar zou ik graag zelf ook een bijdrage aan leveren.

Van alle mooie merken op NMD zijn jullie misschien wel het mooiste. ‘Er ís geen betere’, ‘Mijn moeder had er één, ik heb er één en later krijgt mijn dochter…’ Wat is dat toch met Miele? Wat maakt dat mogelijk?

Miele heeft inderdaad een rijke historie qua merk, die met name gebouwd is rondom de wasmachine. Het sterke aan het merk Miele is dat het op het gebied van communicatie altijd heel consistent is geweest. Alles draait om kwaliteit en de producten ondersteunen dit. Miele ontwikkelt en produceert op een manier die uniek is in de markt. Elk apparaat dat de fabriek verlaat, is getest. Daardoor maakt Miele de belofte van ‘Immer Besser’ waar.

Tot een jaar of tien geleden was Miele een soort knuffelmerk voor de marketeers van Nederland. De Jaarprijzen van NIMA werden letterlijk bij Miele uitgereikt. Het Miele Experience Center in Vianen werd aangemerkt als de toekomst van customer intimacy, voor een product dat operational excellence belooft. Toch is het best een tijdje stil geweest…

Ik werk zelf sinds twee jaar voor Miele. Ik denk dat Miele tien jaar geleden zeker een leidende rol had op het gebied van customer intimacy met het Miele Exprience Center, maar op dat gebied hebben andere merken ook niet stil gezeten. Voor ons dus weer tijd om de volgende stap te zetten en dat hebben we in de categorie Wassen op twee manieren geprobeerd. We hebben sinds twee jaar een activatie op Lowlands met de Miele Powerwash, een prachtige manier om een voor Miele jongere doelgroep aan te spreken en een mooie ervaring met het merk te laten hebben. Daarnaast zijn we in 2018 gestart met een campagne waarin niet het toerental en aantal kilo’s van de wasmachine centraal staan, maar de wasbehoefte van de consument. Die is echt anders in de verschillende levensfasen die je doorloopt: single, samenwonend, jonge kinderen, gezin met pubers. We proberen ieders wasbehoefte beter te matchen met het juiste product. Dit jaar komen er ook mooie nieuwe innovaties voor de keuken en stofzuigen op de markt, dus we kunnen genoeg mooie verhalen vertellen.

Wat is momenteel jouw grote fascinatie binnen marketing? Welke ontwikkeling volg je met verhoogde belangstelling?

Wat een lastige vraag… Uiteindelijk gebeurt er heel veel in ons vakgebied en wil ik op alle gebieden mijn kennis verrijken. Uiteindelijk geloof ik ook dat marketing in de essentie niet verandert, maar dat we door technologische mogelijkheden veel verder kunnen gaan in de interactie met onze doelgroep en ook veel beter weten wat het resultaat hiervan is. Het hele gebied rondom data en analytics vind ik dan ook zeer interessant, omdat we daarmee continu kunnen verbeteren.

Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?

Ik ben erg onder de indruk van het merk Made.com. Ineens was het er en hadden veel mensen in mijn omgeving het over dit merk. Zij hebben een hele andere route gekozen dan gebruikelijk in de interieurbranche. Ik zou dus erg graag het verhaal van Damien Poelhekke willen horen.

Ook Patricia Slootjes, haar mede-sprekers, key notes Tom Goodwin en Ronald van Zetten en 1.700 marketeers ontmoeten op donderdag 20 juni? Scoor dan snel een ticket op nimamarketingday.nl.