Op 21 juni vindt de tweede editie plaats van de NIMA Marketing Day, in de Fabrique in Utrecht. Evenals vorige editie is het programma daarvan samengesteld in overleg met alle members van NIMA, die daarvoor in de afgelopen weken ook tientallen ideeën aandroegen.
Een tamelijk informeel en toch formeel moment was afgelopen week de samenkomst van de NMD Adviesraad, waarvoor zich ongeveer twintig marketeers hadden aangemeld en die in klein comité bijeen zijn gekomen om álle ideeën en namen te bespreken om samen te komen tot een ideaal programma, waarin marketeers zich herkennen en die zowel ruimte biedt aan de bijzondere verhalen van héle grote marketingorganisaties of juist de zeer creatieve oplossingen van kleine maar slimme bedrijven. Plaats van handeling was Digital-Marketingbureau The Valley in Amsterdam, dat zijn faciliteiten ter beschikking stelde voor een ouderwets potje brainstormen met cola en pizza. Doel was het vinden van dé namen waarmee Team NIMA kan beginnen met uitnodigen.

Bijzonder aan de NMD is de focus op leren van elkaar en de mix van alles wat het marketingvak op dit moment boeiend maakt, verteld door de marketeers zélf. Wat er zeker ‘in zou moeten’ werd snel duidelijk en leverde een longlist op van ruim honderd bedrijven en vaak de verantwoordelijke marketeers. Wat NIMA Marketing Day allemaal niet mag worden werd ook duidelijk uitgesproken door de NMD-Adviseurs: geen beauty cases waarin alleen de positieve kant van het vak worden benoemd, maar eerlijke verhalen over de weerbarstige praktijk. Geen goeroes en zieners die vrijblijvend langs de zijlijn roepen wat er fout gaat op de marketingafdeling of hoe de wereld zich ontwikkelt. En geen losgezongen collega’s die met gigantische budgetten en een eindeloze stroom dienstverleners een marktaandeel ‘mogen kopen’. De briefing moet heel duidelijk, dat werd duidelijk.

In de loop van de komende weken wordt begonnen met het benaderen van de ‘verlanglijst’ zodat eind maart ongeveer tachtig procent van het programma ‘staat’. In de loop van de komende tijd zullen de bevestigde sprekers één voor één op de site worden geplaatst.

NIMA Members ontvangen over enige weken een registratie-instructie voor de dag en kunnen zich vanaf 19 maart aanmelden als deelnemer.