Inbound marketing is de kunst om te worden gevonden door klanten vanuit de doelgroep, zonder die te storen met meer opdringerige marketinginstrumenten als advertenties, direct mailing, cold calling en dergelijke. Althans, dat is een opvatting, want zoals bij meer trending topics in marketing lopen de meningen nog wat uiteen over de exacte definitie.
Waar de meeste marketeers die zich ermee bezig houden het wél over eens zijn, is dat inbound marketing een soort spel is om potentiële klanten, maar ook andere stakeholders, op het juiste moment terzijde te staan met de juiste content of een concrete aanbieding, zónder je daarbij als merk teveel op te dringen. In die zin is ‘inbound’ een vriendelijke tegenhanger van het gedrein en geleur dat we kennen van reclame.
Vraag daarbij is natuurlijk wel hoe nieuw die techniek of methode is, want de garage op de hoek doet in zekere zin niet anders. Edwin Vlems en Marten Hoekstra, respectievelijk inbound-specialist en marketing automation consultant bij Spotonvision, vatten de koe bij de hoorns en sleutelden een workshop in elkaar die overzicht biedt op de meest recente inzichten, ervaring en natuurlijk cases op het terrein van inbound marketing: “Contentmarketing vind ik voor de communicatie-afdeling, inbound marketing is voor de marketeers.”