Hij is al zijn leven lang met marketing bezig en probeert het nog steeds onder de knie te krijgen, zo schreef Philip Kotler begin dit jaar in een artikel op de website van de Amerikaanse NIMA, de American Marketing Association (AMA).
Senior Marketing Professionals (SMP’s) etaleren hun senioriteit natuurlijk niet de hele dag, maar ze kunnen goed reflecteren op zichzelf én ze weten als géén ander dat marketingsucces geen vaste formule heeft, maar wel een heleboel inspiratiebronnen. Senior bén je niet, dat word je. Wie zorgde ervoor dat er een kwartje viel? Wat zou eigenlijk iedereen in het marketingvak moeten lezen, volgen, bezoeken, ervaren of gebruiken? Welke mind blowing insight heeft bijgedragen aan jouw vorming als senior en als mens? Die vragen staan centraal in deze columnreeks van NIMA SMP’s.
Deze NIMA SMP-column over ‘Grote inspirators op weg naar marketingsenioriteit’ is geschreven door digital native marketingondernemer Bas Schipper SMP, strategisch marketeer met een voorliefde voor de marketing van duurzame producten en tech. meer dan tien jaar marketeer in de reclame en reclamemaker in de marketing. Werkte samen met tientallen bekende en bij het grote publiek minder bekende niche-merken in b2c en b2b. Door NIMA-gecertificeerd als Senior Marketing Professional (SMP).
In alle bescheidenheid, natuurlijk, want ondertussen wordt Kotler wel de ‘Vader van de Moderne Marketing’ genoemd. Generaties getrainde marketeers zijn grootgebracht met zijn ‘Principles of Marketing’ en zijn volgende marketingmanagement-encyclopedieën. Hij IS een marketing-encyclopedie. En toch zegt hij, uitgerekend hij, dat je het nooit zult leren.
‘You can learn marketing in a week, but it takes a lifetime to master.’- Philip Kotler
Deze uitspraak is natuurlijk ook gewoon een beetje marketing van Kotler, die regelmatig updates van zijn boeken schrijft en er veel verkoopt. Laat dat maar aan Philip over. Kotler heeft wel een punt. En dat is het belang van levenslang leren door senior marketeers.
Voor andere professionals is levenlang leren heel normaal, zoals voor advocaten. Ondanks dat elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen, zijn advocaten wel verplicht om zich continu bij te scholen. Of, bijvoorbeeld, accountants. Ondanks dat een overvloed aan software en apps eenvoudig boekhouden voor iedereen beschikbaar heeft gemaakt, willen belanghebbenden van bedrijven toch de zekerheid dat de cijfers een getrouw beeld geven en dat rapportages compliant zijn aan wet & regelgeving en beroepsregels voldoen. Of neem beroepsmilitairen. Zij zijn er voor onze collectieve veiligheid, komen zo nodig in actie en zijn getraind. We willen kunnen vertrouwen op deze professionals.
‘In de meeste kantoortuinen groeien geen geldbomen’
Maar voor marketeers is continue professionele ontwikkeling helemaal niet heel normaal. Terwijl marketeers uiteindelijk de taak hebben om voor omzet met goede marges te zorgen. Dit jaar, volgend jaar en de jaren daarna. Dat is best een verantwoordelijkheid. Want die omzetten en marges komen bij de meeste bedrijven niet uit de lucht vallen. En in de meeste kantoortuinen groeien ook geen geldbomen. Senior marketeers moeten daar wel wat voor doen.
Dan is het, in mijn ogen, meer dan een prettige bijkomstigheid dat de marketeers die er op worden uitgestuurd om doelen te halen weten wat ze doen. Geleerd hebben van hun eigen ervaringen. Hun eigen wijsheden niet vast laten roesten tot stokpaardjes. Maar die blijven toetsen, verrijken of herzien. Een open groeimindset hebben. Over de schuttingen van hun eigen scherm, organisatie, branche en ook landsgrenzen kijken wat ze van anderen op kunnen steken.
Met anderen bedoel ik experts. Het kaf van het koren door het NIMA gescheiden en door dit Ministerie van Marketing op PE-waarde getaxeerd voor hun NIMA-gecertificeerde Senior Marketing Professionals (SMP). Kwaliteit dus.
Toen NIMA in 2010 aansloot bij het internationale keurmerk voor senior marketeers, was ik een van de launching SMP’s. Inmiddels ben ik meer dan tien jaar gecertificeerd. In de loop der jaren heb ik masterclasses en mastercourses gevolgd van nationale en internationale experts uit diverse vakgebieden in marketing die met hun voeten in de klei staan en weten waar ze het over hebben. Sommigen heb ik daarna, in enkele gevallen en in verschillende vormen, op onderdelen ook betrokken in samenwerkingen met mijn opdrachtgevers.
Een paar voorbeelden van mijn PE-activiteiten zijn: Blue Ocean Strategy van Matt van der Poel van (destijds) Fresh Forward. Business Model Innovatie van Maayke Doyer, van Business Model Inc. Businessplan op 1 A4 (OGSM), Positionering en Internal Branding door Marc van Eck, van (tegenwoordig) TBWA. En meest recent twee courses van Mark Ritson, onder andere award winning marketingprofessor bij LBS en MIT en gevierd consultant van de topmerken van LVMH: Brand Management en Management.
‘Een Senior Marketing Professional kun je om een boodschap sturen.’
NIMA-gecertificeerde Senior Marketing Professionals tekenen wel ergens voor. En staan, in mijn ogen, dan ook ergens voor. De SMP weet wat hij of zij moet doen – en vooral ook moet laten! – om de gewenste resultaten te krijgen. Krijgt Het Plan op papier en van het papier. Kan problemen onderweg duiden, adresseren en oplossen. Heeft de ideale combinatie van ervaring, actuele kennis van zaken en moderne skills om dingen voor elkaar te krijgen. Een Senior Marketing Professional kun je om een boodschap sturen.
Tot zover het marketingpraatje – had iemand anders verwacht in een column? Zoals altijd is de praktijk weerbarstiger, zoals Philip Kotler in het in de inleiding genoemde artikel over zijn vijftig jaar in marketing vertelde – ondertussen weet Abraham wel waar hij de mosterd haalt.
“You can learn marketing in a week, but it takes a lifetime …” staat sinds jaar en dag op mijn website, als rationale van mijn belofte van continue vernieuwing en hoe ik zoal aan mijn kennis en inspiratie kom.
Voor mij betekent NIMA-gecertificeerd Senior Marketing Professional zijn een journey. Het is de totale optelsom van de complete ervaring die ‘transformerend’ is. Van elke expert pik je wat op, je mixt het met je eigen ervaring en neemt het mee naar je volgende uitdagingen.
‘De Grote Les: Koers houden met strategie, flexen met tactieken.’
En als ik er dan toch een “mindblowing” zou moeten noemen, dan zijn het mijn meest recente PE-activiteiten: de mini-MBA courses van Mark Ritson met zijn afsluitende simulaties; de proeve van bekwaamheid, de finale test. Zoals F1-simulatoren voor F1-coureurs, is een business simulator ook een realistische training voor marketingprofessionals – met een echte Wow-factor. In een paar woorden: Alles uit de kast. De Grote Les: Koers houden met strategie, flexen met tactieken. Daarna is het mMBA Alumni Netwerk er voor inspiratie, updates en persoonlijke ondersteuning van Ritson tijdens je continuing journey.
To be continued …
Fotocredits: Wikicommons