NIMA Senior Marketing Professional: ‘Seth Godin hopt van volksdans naar love brand’

Je bént geen Senior Marketing Professional, dat word je. Een traject met hobbels en kuilen. En vooral met veel mensen langs de zijlijn. Seth Godin is een van die mensen die langs mijn zijlijn stond. Nou ja, niet letterlijk op z’n twee benen, maar wel via zijn boeken en andere publicaties.

Zijn Ted Talk over ‘Tribes’ heeft mijn denken over marketing gevormd, of gesterkt. De doelgroep als uitgangspunt. Zo zet ik mijn projecten ook op. Als ik een klant aan een jaarplan help, of een contentplanning, is de eerste kolom altijd ‘doelgroepinzichten’. En dan heb ik het niet over demografische kenmerken, je weet wel, zoals we lang geleden onze advertentieruimten inkochten. Nee, ik bedoel de drijfveren van mensen: Wat los je voor ze op? Seth Godin is een voorvechter van die marketinggedachte: ‘waarde toevoegen’.

Senior Marketing Professionals (SMP’s) etaleren hun senioriteit natuurlijk niet de hele dag, maar ze kunnen goed reflecteren op zichzelf én ze weten als géén ander dat marketingsucces geen vaste formule heeft, maar wel een heleboel inspiratiebronnen. Senior bén je niet, dat word je. Wie zorgde ervoor dat er een kwartje viel? Wat zou eigenlijk iedereen in het marketingvak moeten lezen, volgen, bezoeken, ervaren of gebruiken? Welke mind blowing insight heeft bijgedragen aan jouw vorming als senior en als mens?

Deze NIMA SMP-column over ‘Grote inspirators op weg naar marketingsenioriteit’ is geschreven door Nathalie Hogendoorn SMP; freelance marketing- en communicatieadviseur. Zij werkte voor merken als Ahold, Pathé, TUI, De Hypotheker, Vitens en ANWB. Ook staat zij wekelijks voor de klas bij de Hogeschool van Amsterdam om het marketingvak over te brengen aan de nieuwe garde.

Godin van de quotes

Als publiek spreker weet Seth Godin zichzelf prima te positioneren. Daar helpen zijn quotes hem bij. Maar laten die quotes ons nou óók helpen. Ik vertaal zijn gedachtegoed, aan de hand van drie van zijn uitspraken:

  1. “If you’re not remarkable, you’re invisible.”

Risico’s nemen is tegenwoordig een veiliger strategie dan risico’s mijden. Dat bepleit Godin in zijn boek Purple Cow, waarin hij het belang van opvallen uitlegt. In het huidige concurrentie- en medialandschap móet je wel opvallen om enige impact te maken.

Hij adviseert daarbij ook om je te richten op de early adopters en ze te helpen om jouw verhaal verder te vertellen. Dat gaat dus in tegen de traditionele marketinggedachte om je vooral op de grootste groep te richten in je uitingen. Het bereik bouw je op mét je doelgroep, degenen die open staan voor jouw vernieuwing.

  1. “Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.”

Godin was in de afgelopen decennia een voorvechter van storytelling. Authenticiteit en ethiek zijn essentieel om het vertrouwen van je doelgroep te winnen, zegt hij. Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn, toch? Zijn boek ‘This is marketing’ is een toegankelijk overzicht van zijn visie op marketing. Hij behandelt onder andere:

  • Zie marketing als een manier om te dienen, niet om te manipuleren. Help je klanten door waardevolle informatie en oplossingen te bieden die hun leven verbeteren.
  • Richt je op de kleine groep mensen, die écht waarde hecht aan wat je aanbiedt. Jouw ‘Minimum Viable Audience (MVA)’. Zij vertellen het voort.
  1. “A tribe is a group of people connected to one another, connected to a leader, and connected to an idea.”

Het boek ‘Tribes’ kwam op mijn pad -en daarmee Seth Godin zelf- door zijn Ted Talk in 2009. Hij legt hierin de nadruk op de natuurlijke behoefte van mensen om ergens bij te horen. Of het nou gaat om een groep folkloristisch dansers, de vrijwillige brandweer, of een andere groep. De kaders van de groep worden gevormd door kenmerken en gezamenlijke gebruiken, denk aan de kleding of gezamenlijke waarden. Hoe duidelijker de kaders, hoe sterker en aantrekkelijker de groep. Uiteraard trekt Godin de parallel naar merken: hoe duidelijker jij maakt waar het merk voor staat, hoe liever mensen erbij willen horen. Ze weten dan wat ze aan je hebben. Mensen gebruiken merken om zichzelf te profileren. Speel daar op in als marketeer.

Mijn eigen tribe

Met bijna twintig jaar op de teller qua carrière, en veertig op mijn levenspad, ben ik er eindelijk aan toe om mijn eigen merk sterker neer te zetten. Om mijn kennis en ervaring uit te dragen. Waar ik vroeger altijd binnenkwam op mijn eigen enthousiasme, wil ik nu vooral projecten waarin ik mijn ervaring gebruik om anderen te enthousiasmeren. Enthousiasmeren voor ons mooie marketingvak.

Om die ervaring te onderstrepen, heb ik onlangs mijn titel Senior Marketing Professional aangevraagd bij NIMA. Daarmee committeer ik me aan het behalen van PE punten, die ik behaal door mijn kennis actueel te houden via events en publicaties. Een mooie stok achter de deur. En wie weet breid ik er mijn eigen tribe wel mee uit.