#NIMAMD Ludo Voorn – ik wil eerst mijn eigen gedrag begrijpen

Ludo Voorn

Ludo Voorn is een atypische, breed ontwikkelde marketeer en manager (b2b en b2c) met ruim 20 jaar ervaring binnen dienstverlening (o.a. bij Travel Active, SNSbank, Vodafone, REAAL, Zwitserleven, PostNL). Hij is Master of Marketing en Register Marketeer en van 2013 t/m 2017 stond hij in de top 100 van beste & meest inspirerende marketeers. Ludo is gefocust op de gehele keten (=overal waar waarde voor de klant wordt gecreëerd) en vindt dat het gehele bedrijf het werkgebied van marketing is. Het draait tenslotte allemaal om de beïnvloeding van (klant)gedrag en de effectiviteit van de marketinginspanningen. Sinds 2015 is hij marketingdirecteur bij PostNL en tevens bestuurder bij Cendris Customer Contact.

Een kort interview met Ludo

Waarom mogen mensen jouw presentatie op de NIMA Marketing Day niet missen?
Standaard antwoorden en roadmaps hoe jij jezelf en jouw afdeling moet voorbereiden op 2020 zijn er niet. Maar na deze presentatie weet je in ieder geval wat er op je afkomt en welke mogelijke modellen er zijn. Maar de beste manier om de toekomst te beïnvloeden blijft het zelf vormgeven ervan.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek aan de NIMA Marketing Day?
Lessen is een groot woord, maar ik hoop dat iedereen met meer bagage en geïnspireerd naar huis gaat om ons mooie vak nog beter uit te oefenen en verder te brengen.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Artificial intelligence gaat het marketingvak helemaal overhoop gooien, het wordt toegevoegd aan onze producten & diensten, aan de marketing automation tools, aan media-buying etc. etc. Wellicht worden zelfs reclamebureau’s vervangen door computational creativity. Marketeers zullen zichzelf meer dan ooit moeten aanpassen aan de veranderende omgeving.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Nieuwsgierigheid en leergierigheid. Blijf je verwonderen, blijf de waarom-vraag stellen. Leuk A/B-testen, maar waarom doet die blauwe banner het beter op maandag? En is dat elke maandag zo? Hoe kom je van data & feiten naar useful insights?

Wat is de persoonlijke missie van het merk Ludo Voorn?
Als mens & marketeer eerst mijn eigen gedrag begrijpen, voordat ik het gedrag van mijn klanten kan & mag beïnvloeden.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Mijn sollicitatie in 1994 bij Travel Active, een kleine direct seller in de reisbranche die uitgroeide tot de marktleider in educational exchange. Vanaf het begin werd je hier geleerd om de klant centraal te stellen, zonder marketingactiviteit rinkelde de telefoon niet, en zonder telefoonverkeer & response verdiende je niets. Nu zouden we dit customer centric noemen. Travel Active had dit 20 jaar geleden al in de haarvaten. In een klein groeiend bedrijf zie je goed de samenhang tussen alle bedrijfsactiviteiten, word je een generalist en leer je pragmatisch zaken aan te pakken.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
SnappCar of Airbnb, in ieder geval bij een bedrijf dat in de keten zo dicht mogelijk bij de klant zit.

Ludo is één van de sprekers op de NIMA Marketing Day. Registreer je nu! Kosteloos voor NIMA Members (ook Business Members) of word lid en profiteer eenmalig van het voordeligste registratietarief! (149 euro)