Op dinsdag 20 juni organiseert Nima samen met BBP Media (uitgever van MarketingTribune) de Nima Marketing Day in DeFabrique in Utrecht. Er worden tussen de 1.200 en 1.400 marketeers verwacht. Masterstudent Communicatie & Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit Nijmegen Margot Schreuders is één van de vele sprekers. Wij stelden haar een paar vragen.
Waarom moet marketingnederland op 20 juni naar DeFabrique komen?
‘Om je te laten inspireren de volgende stap in je carrière te zetten en nieuwe wegen te verkennen, Om te horen welke keuzes anderen hebben gemaakt en wat dat hen heeft gebracht, maar ook om de verschillende generaties marketingprofessionals dichterbij elkaar te laten komen. Natuurlijk heeft Generatie X, Y en Z ieder zijn eigen sterke en zwakke punten. Ik zou het mooi vinden als we op deze dag kunnen ontdekken hoe we elkaar kunnen versterken, door te spreken, te luisteren en te reflecteren.’
Waarom zou je deze dag niet willen missen?
‘Wat ik heel mooi vind, is dat het thema persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Dat is namelijk een reis die voor iedereen anders is, die iedereen anders aflegt. Er is geen beste of slechtste, het gaat erom dat je in je kracht zit en hoe je de beste versie van jezelf kunt worden. Dat gaat verder dan alleen werk. Als je iedere dag jezelf om 9 uur naar je werk sleept en de minuten tot vijf uur aftelt, kun je beter thuisblijven.’
Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten waarover je het gaat hebben?
‘Ik wil mensen laten zien hoeveel ze kunnen bereiken als ze durven te experimenteren, leren en (digitaal) communiceren. Dat de kenniseconomie aan de ene kant zorgt voor een informatie-overload, maar ook dat ik door al tijdens mijn studie mijn kennis te delen serieuze carrièrestappen heb kunnen zetten. Ook pleit ik voor marketing zonder “trucjes”: beïnvloeden zonder te manipuleren. Zeker in online marketing worden in mijn ogen consumenten te vaak gemanipuleerd, omdat het (op korte termijn) “zo lekker converteert”, terwijl je op lange termijn je geloofwaardigheid verliest. Ik wil ook de keerzijde van leven in de prestatiegeneratie bespreken: de constante druk om je te onderscheiden, om de beste te zijn, om cum laude af te studeren, et cetera. Om een keuze te maken wanneer er zoveel mogelijkheden zijn en je het liefst alles tegelijk wil. En het belang om te durven stoppen.
Dit artikel verscheen in MarketingTribune uitgave 7 van 2017
Margot is één van de sprekers op de NIMA Marketing Day. Registreer je nu! Kosteloos voor NIMA Members (ook Business Members) of word lid en profiteer eenmalig van het voordeligste registratietarief! (149 euro)