#NIMAMD Niko Koffeman: No-budgetcampagne Vegetarische Slager is een eye opener

Niko Koffeman studeerde economie en reclamewetenschappen aan de Erasmus Universiteit en werkte als copywriter en conceptdenker in de reclame. Bedacht Adopteer-een-kip, Wakker Dier, Bont voor Dieren, de tomaat en de stem tegen campagne voor de SP en richtte met Marianne Thieme en Lieke Keller de Partij voor de Dieren op, die inmiddels in 17 landen navolging kreeg. Startte met Jaap Korteweg De Vegetarische Slager. Is fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in de Eerste Kamer. Specialiseerde zich in ‘ gekantelde communicatie’ , low en no-budget marketing campagnes. Won dit jaar met De Vegetarische Slager de Marketing Scale-up Award bij de Dutch Marketing Awards.

Een kort interview met Niko

Waarom mogen mensen jouw presentatie niet missen?
Als ze voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, is het verhaal van de no-budget campagne van De Vegetarische Slager een eye-opener.

Welke lessen kunnen bezoekers volgens jou leren tijdens een bezoek NIMA Marketing Day?
Geld maakt niet succesvol, kanteling van het perspectief wel.

Welke recente ontwikkeling in marketing – het vak en de functie – boeit jou momenteel het meest en waarom?
Beleefmarketing wint het van beweermarketing. Onze oproep om je partner minstens eenmaal per week te bedriegen (met de Vegetarische Slager) heeft ons heel veel trouwe klanten opgeleverd. Social media winnen het van betaalde reclame.

Marketeers zijn er in veel soorten, maar wat is dé specifieke eigenschap die iedere marketeer nodig heeft voor succes?
Inlevingsvermogen, de vaardigheid om in gedachten mee te reizen met elke boodschap.

Wat is de persoonlijke missie van het merk Niko Koffeman?
Een leefbare wereld die genoeg biedt voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Wat was hét (toevallige) gelukje dat jouw marketingloopbaan een positieve impuls gaf?
Dat ik met slagzinnen zoveel auto’s won, dat het begon op te vallen bij reclamebureaus, die me vervolgens een baan aanboden.

Stel dat je begin twintig zou zijn en opnieuw aan je loopbaan zou beginnen. Bij welk bedrijf zou je solliciteren?
Bij een game-changer die antwoorden biedt op de grote uitdagingen van deze tijd. Bij een producent van waterstofauto’s, een vegan melkfabriek, een vegetarische slager.

Niko is één van de sprekers op de NIMA Marketing Day. Registreer je nu!  Kosteloos voor NIMA Members (ook Business Members) of word NIMA Member en profiteer eenmalig van het voordeligste registratietarief! (149 euro)