‘Keuzes uit het verleden kunnen je langzaam maken, terwijl technologie steeds sneller ontwikkeld’
Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de Nima Marketing Day 2021 plaats. Henk-Jan ter Brugge (rechts), Global marketing technology strategist en Joost van Dun (links), Director Experience & Conversion digital platforms van Philips nemen een van de presentaties voor hun rekening. Een korte kennismaking.
Joost is al ruim 18 jaar aanwezig binnen Philips op het digital marketing domein en werkt samen met zijn team aan het continue verbeteren van de digitale touchpoints, de processen daar omheen en hoe de IT platformen het beste kunnen worden op- en ingezet, inclusief de benodigde innovatie om mee te gaan met de industrie. Joost heeft een achtergrond in bedrijfskundige informatica en heeft verschillende rollen vervult, van content manager, IT business partner, Product Owner en nu Director van de Experience & Conversion platformen, alles rond websites, e-commerce, mobile apps en CRO.
Henk-jan heeft brede professionele- en consumenten marketing ervaring, werkzaam in landen als Zuid Korea, China en Frankrijk. Sterke achtergrond in zowel business als IT. Zijn doel: Dat zijn baan niet meer nodig is. Dat marketing technologie als elektriciteit in je huis wordt: Het werkt gewoon, jij hoeft je er in ieder geval niet meer druk over te maken. Democratisering van marketing technologie.
Presentatie
De presentatie van de twee gaat over technologie als een competitive advantage. Technologie is onmisbaar in alles wat je doet in (digitale) marketing. Maar het is ook erg duur, ingewikkeld en on-transparant. Keuzes uit het verleden kunnen je langzaam maken, terwijl technologie steeds sneller ontwikkeld. Hoe kies je de beste technologie, hoe coördineer je het, en hoe zorg je dat je wendbaar blijft in een organisatie zo groot als Philips? In deze interactieve sessie nemen Joost en Henk-Jan je mee in de wereld van Philips’ marketing transformatie, met specifieke focus op de rol van technologie in de professionalisering van technologie gedreven digitale marketing voor zowel D2B als D2C.
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Van Dun: Ik vind het altijd fijn om mijn kennis die ik heb opgedaan binnen mijn werk te delen met anderen, als inspiratie maar zeker ook om feedback terug te krijgen vanuit de groep over hun ervaringen op hetzelfde gebied. Het geeft je vaak ook een bevestiging dat het misschien niet eens zo slecht is gesteld als we dachten en dat het publiek diezelfde bevestiging krijgt.
Ter Brugge: Onbegrepen maakt onbemind. Je marketing technologie moet hoog op de agenda staan. Deze presentatie als ”wake up call” en handvatten om de juiste keuzes te maken.
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Van Dun: De werelden van B2B en B2C komen zeker qua processen en tools steeds dichter bij elkaar en waarom zou een B2B klant geen recht hebben op een meer directe B2C experience?
Ter Brugge: Marketing wordt persoonlijker, hoe je iemand in een fysieke winkel behandeld zo zal je ook iemand online behandelen, wil je echt een verschil maken. Relaties, experience en online, B2B en B2C kunnen zo veel van elkaar leren!
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Van Dun: Ja, marketing en zeker op digitaal gebied heeft een vlucht gekregen omdat het aantoont impact te kunnen maken, maar niet iedereen is altijd even goed op de hoogte wat we allemaal al kunnen.
Ter Brugge: Ja, marketing moet steeds meer bewijzen wat de impact is van wat ze doen, nog nauwere samenwerking met sales.
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Van Dun: De mogelijkheid om bij verschillende keukens binnen te kunnen kijken, netwerken met gelijkgestemde en ideeën op te doen en mee te nemen in onze eigen organisatie.
Ter Brugge: Je kan zoveel van elkaar leren.
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Van Dun: Als je wilt weten wat piraten en het managen van de marketing stack bij Philips met elkaar te maken hebben, dan moet je ons verhaal komen aanhoren.
Ter Brugge: Democratisering van marketing technology. Minder is meer. Over digitale ”sameness” en technologie als een concurrentie voordeel/competitive advantage.
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Van Dun: Ik hoop dat ze geïnspireerd worden om te kijken hoe ze binnen hun eigen organisatie eigenlijk nu werken en dat ze ideeën van ons meenemen om daar verbeteringen in door te voeren of het aan te kaarten in ieder geval.
Ter Brugge: Begrip.