[NMD 21] Van Hartesveldt: ‘Het is belangrijk steeds meer waarde te hechten aan first part data’

Arjan van Hartesveldt

Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de NIMA Marketing Day 2021 plaats. Arjan van Hartesveldt van teamITG is één van de sprekers en de titel van zijn sessie luidt: First party data: de kracht van je eigen data. Een korte introductie.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
Het spreken op de NIMA Marketing Day biedt mijzelf en Team ITG de mogelijkheid om in contact te zijn met ontzettend gemotiveerde en gepassioneerde marketing professionals. We vinden het te gek om met onze 20 jaar ervaring onze kennis te delen en op deze manier bij te dragen aan een nog mooiere toekomst van ons vakgebied.

Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Het topic van de afgelopen maanden was toch wel privacy, met de Cookieless Era aankondiging door Google en het nieuws van Apple over de Privacy Update. Waar in het begin nog veel onzekerheden waren is dat nu vooral omgeslagen naar het zien van kansen. Inmiddels zijn we er van bewust dat het belangrijker is dan ooit om een First Party Data strategie te hebben.

Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Wij zagen natuurlijk dat veel van onze klanten en partners, net als wij, thuis gingen werken. Daardoor werd face-to-face contact lastiger. We moesten kijken naar hoe wij onze doelgroep  wel konden bereiken, daardoor zijn we noodzakelijk innovatief geweest. We zijn naast persoonlijk en telefonisch contact zijn we nog meer gaan inzetten op e-mail marketing, webinars en succesvolle online events (ITG Connect) waardoor we gelukkig alsnog honderden marketeers konden inspireren. We zijn altijd heel mensgericht geweest. Dit geldt zowel voor klanten en partners als voor ons eigen team. Well-being staat bij ons hoog in het vaandel. Zo hadden onze mensen toegang tot coaches, organiseerde we ieder kwartaal een online bijeenkomst en deden we er alles aan om deze crisis zo comfortabel als mogelijk te maken voor onze werknemers.  

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Een samenkomst bij NMD betekent samenkomen met heel veel inspirerende en innovatieve marketeers. De kans om echt face-to-face te netwerken en elkaar als collega’s te inspireren; vooral in tijden als deze, is dat cruciaal voor de markt. 

Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Nu de manier waarop we data verzamelen verandert, is het belangrijker dan ooit om alles uit onze owned kanalen te halen en first party data te verzamelen. Het is belangrijk steeds meer waarde te hechten aan first part data. Door het inzetten van E-mail Marketing op de juiste manier, kun je jouw database uitbreiden en up-to-date houden met eigen data.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Dat investeren in je eigen database echt loont. Bedrijven die data gestuurde marketing toepassen hebben een grotere kans om voorsprong te nemen op de concurrentie en daarmee de winstgevendheid te vergroten.

Dit artikel verscheen eerder op