Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht de NIMA Marketing Day 2021 plaats. Jori van de Spijker van Managing Consultant at DVJ Insights spreekt tijdens de NMD over hoe het met het marketingvak gaat in deze veranderende tijden. Een korte kennismaking.
Jori van de Spijker is Managing Consultant bij DVJ Insights, waar hij leiding geeft aan de business in Nederland. In zijn rol werkt hij met global en local brands en geeft hij senior consultancy op het gebied van merk, media en advertising. Naast zijn werk bij DVJ Insights maakt hij deel uit van de Raad van Advies van SWOCC. In 2021 is Jori door de MOA uitgeroepen tot Insights Professional van het jaar.
Er is steeds meer data beschikbaar, maar waarom lukt het sommige organisaties om dit te gebruiken als motor voor enorme groei terwijl anderen er geen meerwaarde uit weten te halen? Dvj Insights heeft op Europees niveau onderzoek gedaan onder 2.000 marketeers in 9 landen, waarin we ze alles gevraagd hebben over Data-Driven Marketing, hoe ze dat toepassen en welke uitdagingen er zijn. In zijn presentatie deelt Jori, Insight professional van het jaar, de belangrijkste inzichten en wat organisaties ervan kunnen leren om succesvoller gebruik te maken van data
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens NIMA Marketing Day?
Ik vind het leuk om inzichten en inspiratie te delen, waar anderen concreet mee aan de slag kunnen. NIMA Marketing Day is daarvoor een geweldig podium.
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
Op dit moment merk ik vooral hoeveel enthousiasme er weer is vanuit alle organisaties. In 2020 wilde iedereen maar wat graag dat het jaar voorbij was, maar in januari merkten we dat het einde van een jaar niet het einde van Covid betekende. De afgelopen maanden wordt er weer met veel positiviteit en enthousiasme gekeken naar de toekomst, en dat zie je terug in alle marketing initiatieven.
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Marketing gaat om mensen, en die zijn natuurlijk niet veranderd. In die zin heeft corona niet direct invloed gehad op het vakgebied. Wel zie je dat het heeft gewerkt als een versneller van digitale transformatie, waardoor bedrijven die voor corona sl innovatie in hun DNA hadden zitten nu als de winnaars naar voren komen.
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Dat we als vakgebied van elkaar leren en elkaar inspireren. In veel opzichten is marketing nog een relatief jong vakgebied waarover we nog enorm veel moeten leren. Door samen kennis te delen gaan we steeds beter begrijpen wat echt werkt en wat slechts onderbuikgevoel is.
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Dvj Insights heeft een Europees onderzoek gedaan onder 2.000 marketeers in 9 landen, waarin we ze alles gevraagd hebben over Data-Driven Marketing, hoe ze dat toepassen en welke uitdagingen er zijn. In mijn presentatie deel ik de belangrijkste inzichten en wat organisaties ervan kunnen leren om succesvoller gebruik te maken van data.
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Inspiratie en concrete inzichten hoe marketeers succesvoller kunnen zijn in hun werk.
Maak ook kennis met enkele andere sprekers van NIMA Marketing Day 2021:
Keynote Thomas Barta
Keynote Marcel de Groot – VodafoneZiggo
Patricia Verhoelst – Ipsos en Jan Zwang – VodafoneZiggo
Thea van Unen en Stijn Bartelink – Enviu
Mark van Hattum – MvH Media
Noud Schartman en Marceline Veen – Validators
Mart Vonk – Vandedron
Pieter Kopmels – DSM
Helma Verdaat – Sidekix
Cas Biesta, – AJAX
Rajiv Laigsingh – Bringly
Laurens Miedema – Gamma
Nicole Freid – HAK
Henk-Jan ter Brugge en Joost – Dun van Philips
Marcel van der Heijden – Karma Kebab
Ada Antonides en Karen Pasman – Van Wijnen
Fedor Vriezen en Michiel Sala – Ommetje
Jeramiah Albinus – Fonq
Wing Cheung – Synerflow