In aanloop naar NIMA Marketing Day editie 2018 op donderdag 21 juni in DeFabrique in Utrecht stellen we een aantal sprekers alvast een paar vragen. Vandaag Carola Maassen van den Brink, Marketing Manager Libelle.
Leuk dat je komt spreken op NMD! Wat brengt jou daar?
Ik vind het onwijs leuk dat ik op NMD mag spreken. Graag wil ik mijn vakcollega’s meenemen in de digitale transformatie die Libelle de afgelopen jaren heeft doorstaan. Ofwel hoe innovatie het oudste en grootste mediamerk van Nederland heeft gered. Al 84 jaar is Libelle mega succesvol. Gedurende deze jaren hebben wij veel moeten veranderen om nummer 1 te blijven. Onder meer door digitaal te transformeren, maar ook door ondernemerschap te tonen en nieuwe verdienmodellen te creëren.
Bijzonder dat jij echt als marketingmanager Libelle op de affiche staat, terwijl jullie moederbedrijf Sanoma toch best wat marketeers in dienst zal hebben. In welke zin ‘ben’ jij Libelle? Zit je op de Libelle-redactie of hebben jullie een grote marketingafdeling?
Samen met hoofdredacteur Libelle Hilmar Mulder ben ik verantwoordelijk voor het gehele merk Libelle. Ik zit op de redactie van Libelle samen met mijn marketingteam. Sinds een kleine twee jaar hebben wij het marketingteam van Libelle en Margriet samengevoegd. Wel hebben we voor beide merken elk nog één marketingmanager, maar de mensen in ons team werken voor beide merken. Of ik Libelle ben? Jazeker ben ik Libelle! In iedere vrouw schuilt een stukje Libelle.
Wat is jou bijgebleven van een congres of event dat je onlangs bezocht hebt?
Onlangs heb ik de Digital Innovators’ Summit in Berlijn bezocht. Super interessant congres met goede sprekers en altijd fijn om met je vakgenoten te kunnen bijpraten. De veranderingen in de mediawereld gaan enorm snel, dat was hier weer goed te merken. Wat mij het meeste is bijgebleven, is de veranderde houding naar Facebook en Google toe. Waren het eerst de meest interessante sprekers die je op je congres kon hebben, nu was er vooral een ongemakkelijke sfeer in de zaal bij het gesprek met Facebook. ‘Trust’ kwam veel terug in de presentaties, maar ook het feit dat consumenten steeds vaker en meer willen betalen voor online content. Dat is voor mediabedrijven natuurlijk een mooi vooruitzicht.
Wat is jouw grote fascinatie binnen marketing en wat is totaal overtrokken?
Marketing is er altijd al geweest en zal er ook altijd zijn. Het transformeert continue mee in een wereld waar de ene innovatie direct door een volgende innovatie wordt opgevolgd. Hierdoor moet als je al marketeer altijd flexibel en oplettend zijn. Vooral durven te kiezen en te veranderen. Persona’s, ijkpersonen, dat soort geneuzel. Dat vind ik zo ongelofelijk ouderwets. Het is zo gemaakt. Er is geen één fictieve consument. Neem Libelle. Wij maken originele content aangepast voor op onze diverse kanalen. We bereiken vrouwen van 20 tot 90 jaar. Allemaal lezen ze onze content ongeacht vanaf welk kanaal. Het is net als brood. Iedereen eet brood. Daar creëer je toch ook geen ijkpersoon voor? Je creëert zelf hokjes waar je naar mijn idee juist buiten wilt blijven. Doelgroepdenken vergt gewoon veel meer dan het bedenken van een persona.
Bij welke mede-spreker ga je absoluut nog even langs?
Too much to love, maar ik ga zeker luisteren naar Ron Simpson van Avocado Show. Ik houd van mensen die buiten de begaande paden durven te gaan. Ik ben super benieuwd naar zijn inspirerende verhaal. Als er ook nog humor aan te pas komt…count me in!