Door Nanny Kuilboer
Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. Een van de sprekers die dag is Marcel van der Heijden, oprichter en CMO van foodmerk Karma Kebab: ‘Een crisis en het hebben van beperkte budgetten kan soms zelfs een voordeel zijn in plaats van een nadeel.’ Een korte kennismaking.
Na tien jaar als ondernemer in de bureauwereld gooide Marcel van der Heijden het roer om en startte hij samen met Pascal Labrie en Hidde Stolwijk het plantaardige foodmerk Karma Kebab. Samen hebben ze de ambitie om het grootste kebabmerk ter wereld neer te zetten ‘met een hoop fun en een gruwelijk lekker product wat ook nog eens goed is voor de planeet’, aldus Van der Heijden.
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
De marketingpraktijk is vaak een stuk weerbarstiger dan de theorie en op een eerlijke manier kennis delen met collega’s over successen maar ook minder mooie momenten is de enige manier om te groeien.
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
De enorm sterke groei van digital en e-commerce veroorzaakt door corona en de manier waarop dit zowel het consumentengedrag als bedrijven heeft veranderd.
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Op alle fronten heeft corona enorm veel impact gehad. Afgelopen jaar zouden we met vier branded food trucks op meer dan 150 events staan. Naast een enorm belangrijk afzetkanaal was dat voor ons als start-up ook ons belangrijkste marketing- en mediakanaal. Hetzelfde geldt voor de horeca waar wij primair communiceren via de menukaarten van onze afnemers. Toen dat in maart in één klap wegviel, moesten we alles omgooien om zowel consumenten als afnemers in de zakelijke markt te bereiken met ons merk en onze producten.
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Het afgelopen jaar heeft mij persoonlijk laten zien dat ik heel weinig energie krijg van digitale meetings, hoe handig en effectief ze ook zijn. Het is tijd om elkaar weer te ontmoeten en nieuwe energie op te doen!
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Een sterk merk bouwen kost tijd en veel investeringen en dat zijn nou net de twee dingen die je als start-up of beginnend merk altijd te weinig hebt. Hoe ga je hier mee om en zorg je ervoor dat jouw merk ook de tijd krijgt om te groeien en volwassen te worden.
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Dat een crisis en het hebben van beperkte budgetten soms zelfs een voordeel kan zijn in plaats van een nadeel.
Hoe bouw je een merk in 12 maanden
In zijn presentatie vertelt Marcel hoe Karma Kebab als (piep)jonge start-up met een unieke kijk op de sterk groeiende wereld van vleesvervangers en plantaardig eten én ondanks alle hordes die corona hen opwierp, in de afgelopen twaalf een merk hebben gebouwd.
Dit artikel staat ook op MarketingTribune