Door Nanny Kuilboer
Op 9 september 2021 vindt in DeFabrique te Utrecht NIMA Marketing Day 2021 plaats. Een van de sprekers die dag is Jeremiah Albinus, CEO van Fonq: ‘Nima Marketing Day is een mooi compleet event.’ Een korte kennismaking.
Albinus liep in 2006 stage bij een internet start-up in Barcelona en daar ontstond zijn liefde voor e-commerce. Na terugkomst ging hij aan de slag bij start-up Fonq als marketingstagiair, waar hij sinds 2020 de scepter zwaait als CEO. Hij volgt veranderingen in consumentengedrag op de voet, combineert datagedreven denken met creativiteit en bouwt met Fonq aan de online woonboulevard van Nederland.
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Leuk om na alle digitale webinars en een brede verantwoordelijkheid als CEO, weer eens fysiek in de zaal voor een groep marketeers te staan en het over marketing te hebben. Voelt als een thuiswedstrijd.
Wat is je in termen van marketing de eerste maanden van 2021 het meest opgevallen?
De marketingkranen staan weer vol open. Merken schreeuwen om de aandacht van de consument. Ook proberen veel merken het beste jongetje van de klas te zijn met betrekking tot maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en diversiteit.
Heeft corona (jouw) marketing veranderd?
Met name in de eerste zes maanden, maar daarna lijken oude patronen weer terug te komen. Kijk bijvoorbeeld naar de massale inzet van adverteerders op het EK-thema. Ook door merken die heel ver af staan van voetbal. Voelt weer als vanouds.
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Luisteren naar marketeers die het echte werk doen en met brede thema’s die creativiteit, media en propositie raken, is het een mooi compleet event.
Kun je een tipje van de sluier lichten waarover jouw NMD-verhaal gaat?
Ik neem de kijker mee in de verschillende groeifasen van Fonq en mijn parallelle groei daarin van marketingstagiair naar CEO. Hierin laat ik zien waar ik tegenaan ben gelopen in campagnevoering en propositievorming. En tenslotte hoe mijn blik naar marketing is veranderd door de jaren heen en hoe we nu met Fonq de juiste route hebben gevonden.
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Dat marketing meer is dan alleen communicatie en dat marketing alleen echt effectief is als je ook aan de propositie werkt en de resultaten goed in de gaten houdt. Het gaat om zowel belofte als bewijsvoering.
Van marketingstagiair tot CEO: met Fonq op reis
Jeremiah neemt je mee door de groeifasen van Fonq. Van piepkleine online marketingbudgetten in de start-upfase tot opvallende campagnes en grote propositiewijzigingen. Marketinglessen van de online woonwinkel die dit jaar de Shopping Award voor Beste Webwinkel van Nederland won.