De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 13 juni 2024 in De Fabrique in Utrecht. Tijdens NMD geven maar liefst 70 marketingcollega’s inspirerende en interactieve presentaties verdeeld over tien zalen. We starten en eindigen de dag met smaakmakende plenaire sessies. Bovendien maken we de winnaars van de Nima Marketingprijzen bekend. Check nimamarketingday.nl voor updates. Dit interview is geschreven door Nanny Kuilboer.
Ties Robben is Food Designer en werkzaam bij Enrico Roots in Good Food, waar hij verantwoordelijk is voor de productontwikkeling en marketing van Jean Bâton. Hij is al sinds het prille begin in 2012 betrokken bij het mayonaisemerk. Samen met Paul Bakker, Co-founder & Creative Director creative agency Howdy, verzorgt hij een van de sessies tijdens Nima Marketing Day. Een korte kennismaking.
Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Ties: ‘We hebben de uitnodiging ontvangen om te spreken over Jean Bâton. Ik ben vanaf het begin betrokken en uiteraard heel trots op wat we bereikt hebben en daar vertel ik graag over.’
Paul: ‘Het merk Jean Bâton is een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen opdrachtgever en bureau.’
Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
Ties: ‘Samen met vakgenoten ervaringen uitwisselen en daarmee nieuwe inzichten opdoen en dat in een leuke setting. Wie wordt daar nu niet blij van?’
Paul: ‘Naast de inspiratie die je op kunt doen, is het een goede plek om mensen te ontmoeten die zich met dezelfde dingen bezig houden.’
Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Ties: ‘Dat ze zien hoe je als klein merk kunt uitgroeien tot een vaste waarde op het schap en je marketingbudget kunt laten groeien met de groei van het merk. Maar ook de uitdagingen die dit oplevert.’
Paul: ‘Inspiratie over wat er speelt in het vak en nieuw interessante contacten.’
In welke sector ben je actief en wat vind je daar leuk aan?
Ties: ‘Ik ben werkzaam als Food Designer in een sector die zich richt op het creëren van nieuwe voedselproducten, maar ook hoe deze in de markt te zetten. Wat ik hier leuk aan vind, is de combinatie van het ontwikkelen in de keuken, opschalen in productie, maar daarnaast zorgen dat de hele marketingmix klopt. Het mooist is natuurlijk om je producten op het schap van de supermarkt te zien.’
Paul: ‘Communicatie en branding. Het is te gek om samen met de merken waar wij voor werken, creatief werk te kunnen maken.’
Wat is je persoonlijke drijfveer?
Ties: ‘Heel Nederland steeds lekkerder laten eten, zonder exclusief te zijn.’
Paul: ‘De wereld een stukje leuker maken.’
Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot jullie presentatie?
Ties: ‘De titel van onze sessie luidt: Jean Bâton: van concept tot extraordinaire. We delen de reis van Jean Bâton van idee tot supermarktschap. Hoe het merk uitgroeide tot een love brand via social ondersteund door een beperkt budget, maar ook de problemen onderweg.’