Marvin Jacobs is een van de topsprekers op de NIMA Marketing Week van 1 t/m 3 september. Hij staat geprogrammeerd op 2 september, vanaf 15.30 in de Smederij. ‘Ik denk dat je als marketeer moet nadenken over de manier waarop je met je merk aanwezig bent binnen het audiodomein.’
NIMA Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets.
Jacobs is creative director bij bureau Airborne. ‘Wij helpen merken met het vinden van hun eigen geluid. We ontwikkelen onder meer voice-concepten en podcasts. Misschien ken je podcast The Journey, die we voor KLM maakten. Daarnaast probeer ik heel Nederland aan de podcast te krijgen. Voor Marketingtribune zet ik maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen binnen de wereld van audio op een rij. En onder de naam Professor Podcast bespreek ik voor LINDA.nl de mooiste, nieuwe podcasts.’
Wat vind je van de hybride opzet van NMW?
Een hele slimme keuze om het in deze vorm te doen, in het licht van de huidige omstandigheden. Online een event bijwonen is natuurlijk iets anders dan er fysiek bij zijn, maar een voordeel is dat je heel gericht je eigen programma kunt samenstellen – zonder dat je gelijk een hele dag ter plekke hoeft te zijn.
Waar ga je het tijdens NMW over hebben?
Audio is een ongelooflijk krachtig middel voor merken om een connectie te maken met hun publiek. Ik zal mij specifiek focussen op podcasts en hoe je als merk dit middel op een effectieve manier kunt inzetten. En natuurlijk sta ik ook even stil bij de laatste ontwikkelingen: door alle anti-coronamaatregelen is onze mediaconsumptie veranderd. Interessant genoeg groeit de populariteit van podcasts. Waarom is dat?
Waarom moet iedereen naar jouw talk komen en dan met name marketeers?
Omdat audio – en vooral podcasts – een steeds prominentere rol inneemt in ons dagelijkse mediamenu. De tijd die we op een scherm doorbrengen, stabiliseert. Luistertijd groeit daarentegen gestaag en die trend is nog lang niet over: kijk maar eens op straat naar de enorme hoeveelheid mensen met een koptelefoon op of oortjes in. En een podcast is daarvoor een heel krachtig middel.
En welke talk raad je de marketeer aan (naast die van jezelf natuurlijk)?
Met zo’n enorme lijst interessante sprekers vind ik dat een hele lastige vraag. Maar ik verheug mij in elk geval op het verhaal van Noor de Bruijn over Etos. Dit is echt een voorbeeld van merk dat heel gestructureerd bouwt aan duidelijk en herkenbaar profiel binnen alle kanalen. Etos weet daarnaast op een persoonlijk niveau relevant te zijn voor haar klanten. Met die aanpak kun er een relatie die enorm waardevol én duurzaam is. Ik denk dat je als marketeer moet nadenken over de manier waarop je met je merk aanwezig bent binnen het audiodomein.’
Hoe ben je tot dusver de coronacrisis doorgekomen?
Gezond en wel. En dat geldt gelukkig ook voor de mensen met wie ik nauw samenwerk. Wat betreft werk: ik stipte al even aan dat podcasts het goed doen, juist nu. Bij Airborne hebben wij dat ook gemerkt. We hebben verschillende nieuwe podcasts uitgebracht, voor onder meer Rituals, ANWB en de BankGiro Loterij. En de belangstelling voor podcasts wordt alleen maar groter. Dus bizar genoeg hebben we het dit jaar waarschijnlijk drukker dan ooit.
Heb je nog nieuws?
We hebben nog verschillende, hele mooie projecten op stapel staan voor later dit jaar. Helaas kan ik daar nu nog niet over uitweiden, maar ik zou zeggen: houd Airborne in de gaten.
Dit interview verscheen eerder bij MarketingTribune.