Jortijn Bijl (31) is senior marketing manager bij Afas Software. Op Nima Marketing Week vertelt hij hoe Afas van zijn medewerkers ‘fans’ weet te maken. ‘De kracht van een organisatie zit ‘m in de mensen die er werken.’
Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets. Jortijn Bijl spreekt op woensdag 2 september om 11:00 uur in de Perserij.
Voor welke marketinguitdaging staat Afas op dit moment en welke rol speel jij hierin?
Vooral op het vlak van new business zien we kansen. We hebben vastgesteld dat wat we doen nu meer dan ooit moet bijdragen aan het genereren van kwalitatieve leads. Dit komt er concreet op neer dat we de jaarplannen van 2020 kritisch tegen het licht hebben gehouden en vooral de gekke uitspattingen eruit hebben gehaald. Alle activiteiten die bijdragen aan ons bedrijf hebben we doorgezet of in een andere vorm gerealiseerd. Denk hierbij aan het verplaatsen van fysieke evenementen naar webinars tot aan het opzetten van een nieuwe campagne om te werken aan onze inhoudelijke naamsbekendheid.
Mijn rol hierin is om samen met het team campagnes op te zetten die ondersteund worden door bijvoorbeeld online marketing en events. Daarnaast het bepalen van de juiste strategie met sales en human resources om organisaties uiteindelijk beter te kunnen laten ondernemen en talent langdurig aan ons te binden.
Nima Marketing Week vindt dit jaar zowel live als online plaats. Wat vind je van deze opzet?
Tof. Ik vind het spannend om zowel het fysieke als online publiek te betrekken bij mijn presentatie. Ik geloof erin dat mensen informatie toch zich moeten kunnen nemen op de manier die zij zelf het prettigst vinden.
Waarom doen bezoekers er verstandig aan naar jouw talk te komen?
De kracht van een merk en organisatie zit ‘m in de mensen die er werken. Een klant of sollicitant voelt direct of het contact met jouw bedrijf oprecht is. Het vinden en binden van het juiste talent is daarom belangrijker dan ooit en arbeidsmarktcommunicatie speelt hierin een grote rol. In mijn sessie laat ik zien hoe we dat bij Afas, samen met HR, bereiken en hoe we van onze medewerkers fans maken.
Welke andere talk zou je willen aanbevelen?
Die van Marieke Graat van To Good To Go. Zeker in een tijd waarin we meer dan ooit thuis consumeren en de kans op verspilling om de hoek ligt, lijkt het me interessant om te leren hoe haar merk het bewustzijn van een duurzamere wereld in het hoofd van de consument, maar ook de ondernemers, weet te krijgen.
Hoelang blijf je op de borrel na afloop hangen?
Dat hangt af van de energie die ik dan nog heb. Tijdens een presentatie probeer ik alles te geven, maar daar krijg ik ook energie van, dus het zou zomaar kunnen dat er naderhand nog wel een paar spa-rood en cola genuttigd gaan worden.
Dit interview door Lucas Boon verscheen eerder op MarketingTribune