Op 26 maart a.s. zullen in Amsterdam de Dutch Marketing Awards 2019 worden uitgereikt aan Nederlandse organisaties met de beste marketingprestaties. Ook worden de Marketeer of the Year én het Marketing Talent of the Year bekendgemaakt. De organisatoren roepen alle marketeers van Nederland op om dezer weken kandidaten voor te dragen.

De prijzen worden, evenals in voorgaande jaren, uitgereikt in zes categorieën. In januari wordt door de zes vakjury’s bekend gemaakt welke bedrijven en personen in aanmerking komen voor de opvolging van de winnaars van 2018: Swapfiets, Yoghurt Barn, Rituals, WE Fashion, Marketeer Vincent van den Boogerd (ING) en Marketing Talent Martine Boekestein (RijkZwaan). De Dutch Marketing Awards zijn een samenwerking tussen marketing-beroepsvereniging NIMA en Adfo Groep ondersteund door PIM.

Om in aanmerking te komen voor een nominatie, moet de betreffende organisatie of persoon een buitengewone marketingprestatie hebben geleverd die consistent onderdeel uitmaakt van de totale ondernemingsstrategie. Ook moet de prestatie als voorbeeld dienen voor het hele marketingvak en de marketingfunctie. Anders dan veel vakprijzen die reclame, campagnes of inzet van media beoordelen, draaien de Dutch Marketing Awards om marketing als geheel. De juryleden worden voornamelijk gerekruteerd uit het NIMA netwerk van Register Marketeers, die naast de marketingprestaties ook aandacht hebben voor het bedrijfsresultaat als geheel, de duurzaamheid van de strategie en de unieke waarde die de marketinginspanningen hebben geleverd.

Voorzitter van het college van Register Marketeers, Marc van Eck, en hoofdredacteur van Adformatie Susanne van Nierop zijn dit jaar voorzitter van de hoofdjury.

De twee persoonsgebonden prijzen, die voor Marketeer of the Year en Marketing Talent of the Year, worden net als voorgaande jaren toegekend door een jury bestaande uit de eerdere winnaars van de prijs aangevuld met vertegenwoordigers van de organiserende partijen. Een vertegenwoordiging van CMO’s uit het NIMA Marketing Executive Center wijst een nieuw Marketing Talent of the Year aan.

De belangrijkste Nederlandse brancheprijzen voor marketing worden in 2019 voor de zesde keer uitgereikt. Het is zowel mogelijk je eigen bedrijf of organisatie voor te dragen, als een bedrijf/merk dat je bewondert vanwege zijn marketingorganisatie. Voordragen voor nominaties kan via de site Dutch Marketing Awards.Daar is ook meer informatie te vinden over de criteria en jurysamenstelling. De vakjury buigt zich over alle inzendingen in de betreffende categorie. Begin januari worden de genomineerden op de hoogte gebracht en ontvangen zij uitleg over het vervolg van het juryproces.