Het grote retailmarketingcongres dat op 15 oktober plaatsvindt in Amsterdam heeft z’n line-up rond met één van de meest opmerkelijke en innovatieve retailmarketingcases van afgelopen jaren in Nederland: Oma’s Soep maakt soepen, maaltijden en groentespreads en wist zich binnen een aantal jaar op de schappen te krijgen van de grote supermarkten. Maar eigenlijk is het commercieel retailsucces van de soepfabriek een uit de hand gelopen bijvangst van een programma om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan, maar achter de hoge aaibaarheidsfactor van het bedrijf schuilt wel degelijk een prachtig doordacht commercieel succesverhaal.
Het NIMA Retailmarketingcongres vindt plaats bij WPP Amsterdam en is toegankelijk voor NIMA-leden en niet-leden. Dagvoorzitter is Roos Simons. Klik hier voor het volledige programma of om aan te melden.
‘Creativiteit kun je – denk ik – niet leren, dus we doen dit op gevoel’, sprak mede-oprichter Martijn Canters nog in mei van dit jaar in aanloop naar de NIMA Marketing Day. Het bedrijf combineert een zeer serieuze missie met een hoop lol: ‘We benaderen het probleem van eenzaamheid meestal op een positieve en luchtige manier in onze marketing met zoveel mogelijk humor. Dat vinden wij zelf leuk en dat vinden de ouderen ook mooi, dus dan is iedereen blij.’ Het leverde Oma’s Soep een top-3-notering op bij de NIMA Marketing Jaarprijzen. De presentatie die volgde op de NIMA Marketing Day 24 liet geen mens in de uitpuilende zaal onberoerd vanwege de uitzonderlijke originaliteit, het prachtige streven én het commercieel succes. Tijdens de presentatie op het NIMA Marketing Now retailcongres over innovatie in retailmarketing komen uiteraard hoogte- en dieptepunten voorbij en wordt ook stilgestaan bij de meest recente activiteiten: Binnenkort heeft Oma’s Soep nieuwe producten in de supermarkten staan met maaltijdsoepen bij Albert Heijn en het bedrijf organiseert een Oma’s Festival in de Week tegen Eenzaamheid.
‘Mooie initiatieven en verhalen, die goed resoneren. Oma’s soep is een mooi voorbeeld van een impactgedreven organisatie’, schreef de vakjury deze zomer in zijn rapport. Elke kom soep dient een dubbel doel: het stillen van honger en het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen, door het bieden van gezelschap en doelgerichte activiteiten aan ouderen die anders geïsoleerd zouden kunnen raken. ‘Oma’s soep zet zijn communicatie op verschillende wijze in: soep verkopen ze door ‘het verhaal achter het recept’ te vertellen en zo een diepere laag toe te voegen aan elk product. Op sociale media en via PR laat Oma’s Soep zien hoe de activiteiten die ze organiseren de levens van vele ouderen verrijken.’
Beeldcredit: Oma’s Soep