Op 6 mei zijn de negen genomineerde bedrijven bekendgemaakt die in aanmerking komen voor de titel NIMA Marketing Company of the Year. De vakprijzen worden op 13 juni tijdens NIMA Marketing Day uitgereikt in drie categorieën: Small, Medium en Large.
Oma’s Soep ontving samen met Soof Drinks en SeniorWeb een nominatie in de categorie Small. Oma’s Soep verkoopt verse soepen en maaltijden naar oma’s authentieke recept. De opbrengst wordt gebruikt om eenzame ouderen blij te maken. Minimaal 50% van de winst van Oma’s Soep wordt gedoneerd aan Stichting Oma’s Soep tegen Eenzaamheid. De Stichting organiseert wekelijks activiteiten in verschillende steden door het hele land waar jong en oud worden samengebracht om eenzaamheid tegen te gaan. Lokaal organiseren studentenbesturen wekelijks kookdagen en Soep-aan-huisdagen en landelijk organiseert het grote evenementen en PR-campagnes. Martijn Canters is mede-oprichter en combineert een zeer serieuze missie met een hoop lol: ‘We benaderen het probleem van eenzaamheid meestal op een positieve en luchtige manier in onze marketing met zoveel mogelijk humor. Dat vinden wij zelf leuk en dat vinden de ouderen ook mooi, dus dan is iedereen blij.
De NIMA jaarprijzen heten uiteraard niet voor niets zo, het is geen erepodium omdat je een keer aan de beurt bent, maar jullie hebben écht iets heel goeds of bijzonders gedaan in 2023….
‘2023 was een jaar vol hoogtepunten. Maar over het algemeen proberen we ons verhaal te verspreiden door opvallende content te plaatsen op social media en ludieke PR-acties te organiseren. We hebben namelijk niet de budgetten die grote bedrijven hebben, en daarnaast gaat 50 procent van onze winst naar het organiseren van activiteiten voor ouderen – die we ze zelf organiseren. Hier halen we ook de meeste lol uit, en ook in de leuke activiteiten die we daardoor met ouderen kunnen organiseren zoals Oma’s Gala, Oma’s Festival en dergelijke.’
‘Maar de nominatie vinden wij met name terecht omdat we zijn genomineerd door een anonieme inzending. Dat is dan toch iets waar we trots op kunnen zijn, dat we zijn opgevallen en indruk hebben gemaakt op ook onbekenden die de moeite hebben genomen om een hele inzending voor ons te maken om ons op te geven. Nog bedankt trouwens aan diegene, erg sympathiek.’
Het leuke aan de jaarprijzen is dat NIMA echt ‘de teamprestatie’ op het podium zet. Marketingsucces is een groepsactiviteit. Kun je iets vertellen over de samenstelling van jullie team of de manier waarop jullie marketing is georganiseerd?
‘Wij hebben geen echte traditionele “marketingafdeling”, dus we kunnen hierin zeker spreken van een teamprestatie. Max heeft allereerst het concept Oma’s Soep bedacht. Ik ben daar later bijgekomen en ben verantwoordelijk voor de algehele marketing. Samen bedenken zij alle creatieve ideeën, zoals evenementen, filmpjes en ludieke PR-acties en dergelijke om Oma’s Soep zo bekend mogelijk te maken. Dat moet het liefst zo gek en opvallend mogelijk zijn. De uitvoering en organisatie van onder andere de evenementen doen business manager Sophie en Valerie van events samen. Zij zijn een geweldig duo samen dat perfect op elkaar is ingespeeld. Ze regelen de grootste en gekste evenementen met de kleinste middelen. Accountmanager Iris maakt prachtige foto’s van onze producten, en sinds Marguerite bij ons werkt, part-time als marketing manager hebben al onze social media-pagina’s echt een enorme boost en hippe uitstraling gegeven, we krijgen steeds meer complimenten daarover, daardoor.’
‘Tjerk is al jaren onze designer, hij kan geweldig designen en is een ware kunstenaar. Hij heeft de branding bedacht en maakt eigenlijk bijna alles wat je over Oma’s Soep kan vinden online en in de winkels. Onze slogan “Het beste recept tegen eenzaamheid” is een geniale vondst van het bureau Closed on Monday, zij hebben ook een prachtig merkboek gemaakt voor ons om alle merkregels en marketing vast te leggen. Dat was achteraf heel handig.’
‘Concluderend: veel input van meerdere mensen uit ons team met veel talent, en zo valt alles als puzzelstukjes in elkaar. Daar zijn we erg blij mee.’
We werken allemaal in een vak waar hypes en trends een grote rol spelen. Logisch, want die kunnen je concurrentievoordeel opleveren. Welke grote verandering heeft bij jullie marketing een grote rol gespeeld afgelopen jaren?
‘Zoals ik al aangaf hebben we niet de grootste budgetten, dus daar moeten we slim mee omgaan. We proberen zoveel mogelijk ons verhaal op verschillende manieren te vertellen. Als er budget over is, dan werken we met een mediabedrijf Match-My-Brand. Zij gaven ons als eerste advies om een doelgroeponderzoek te doen. Klinkt logisch, maar we dachten echt wel te weten wie onze doelgroep was. Na onderzoek bleek dat we een veel bredere doelgroep hebben dan we vooraf hebben gedacht. Hierdoor kunnen we veel beter inspelen op middelen. We hebben bijvoorbeeld als eens via een goede deal een tv-campagne gedaan zodat we deze doelgroepen wat breder konden bereiken. Verder investeren wij ook met name in marketing in de winkels, want daar moet je de klanten direct overtuigen om je producten te kopen.’
We blijven wel NIMA: scholing, opleiding, kennis opdoen speelt voor de beroepsvereniging een belangrijke rol. Hoe doen jullie dat? Of houden jullie vooral elkaar scherp?
‘We hebben geen opleiding marketing gehad; Max heeft economie gestudeerd en ik rechten. Creativiteit kun je – denk ik – ook niet leren, dus we doen dit op gevoel. En dan houden we elkaar scherp door steeds leukere en opvallendere ideeën te bedenken. En in ons team zoals beschreven wordt het dan weer heel goed uitgevoerd en georganiseerd. Dat is altijd een mooi proces.’
Bijna alle marketingprijzen die in Nederland worden gaan over marketingcommunicatie. Dit gaat over álle marketing, van slim data-gebruik en strategie tot klantervaring. Commercieel succes in een snel veranderende wereld. Wat maakt dat jullie daar goed in zijn? Dat totale proces?
‘We benaderen het probleem van eenzaamheid meestal op een positieve en luchtige manier in onze marketing, met zo veel mogelijk humor. Dat vinden wij zelf leuk en dat vinden de ouderen ook mooi, dus dan is iedereen blij. Daarnaast proberen we altijd snel te werken en ideeën snel uit te voeren en niet tot in de puntjes uit te werken. Dat werkt ook altijd goed.’
Foto Credits: Oma’s soep