Onderzoek BNO/NIMA: Marketeer en designer delen zorg over positie

In de loop van 2018 en 2019 hebben veel Members van NIMA gehoor gegeven aan het verzoek om deel te nemen aan een groot onderzoek van de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) naar opdrachten op het terrein van design en marketing, zoals visual identity, packaging en online design. Het Opdrachtgeversonderzoek 2019 met de ondertitel ‘Strategisch partner of toeleverancier; wat vinden opdrachtgevers van hun ontwerpbureau’ is een pilotonderzoek naar klant/bureaurelaties in Nederland naar voorbeeld van het al langer lopende Britse onderzoek ‘What Clients Think’. Ook de uitkomsten tonen veel overeenkomsten met de Britse equivalent. De opdrachtgevers – veelal marketeers –  zijn tevreden, maar er valt nog een wereld te winnen.

Nanny Kuilboer van MarketingTribune woonde de presentatie van de resultaten bij en zetten de meest in het oog springende uitkomsten op een rij: Belangrijkste conclusie van de eerste Nederlandse versie van What Clients Think: Nederlandse opdrachtgevers erkennen dat goed ontwerp werkt, van waarde is voor merk en product en dat er een directe relatie is tussen design en ROI.

Netwerken belangrijker dan designer denkt

Persoonlijke ervaring en netwerk zijn vaak bepalend bij bureauselectie, maar creativiteit wordt het vaakst genoemd als doorslaggevende eigenschap bij de keuze voor een bureau. De samenwerking is belangrijk en klanten verheugen zich op een afspraak met hun bureau, dat inderdaad eerder als strategisch partner dan als toeleverancier wordt gezien.

Koude acquisitie

Er valt nog een wereld te winnen voor de designwereld richting hun opdrachtgevers. Een van de uitkomsten bijvoorbeeld is dat bijna de helft van de opdrachtgevers aangeeft nog nooit telefonisch benaderd te zijn door een ontwerpbureau, terwijl 36% geen bezwaar heeft tegen cold calling.

Website

Een ander opvallend resultaat is dat bij een bezoek aan de website opdrachtgevers vooral kijken naar casestudies.

Zorgen marketeer

Weten wat de marketeer zoal bezighoudt biedt ook veel aanknopingspunten in de relatie tussen bureau en opdrachtgever. Zo is duurzaamheid een hot topic, maar net als de designer maakt de marketeer zich zorgen om de plek van marketing binnen de organisatie. En er liggen kansen om de opdrachtgever te assisteren in het onderscheidend blijven op social media.

Frank Nas (Design Bridge, voorzitter BNO NextPack): ‘Synergie in de relatie tussen bureau en klant is cruciaal voor succesvol design. Toch waren de succesfactoren tot op heden vaak onduidelijk. De resultaten van dit onderzoek geven inzicht in de feiten en de fabels van wat opdrachtgevers van een ontwerpbureau verwachten. Verplichte kost voor elke ontwerper!’

Het pilotonderzoek onder 129 klanten van ontwerpbureaus is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack, maar beperkt zich niet tot bureaus in brand en packaging design. DMN (Design Management Netwerk) en Nima (Nederlands Instituut voor Marketing) verleenden hun medewerking als organisaties van opdrachtgevers. Het onderzoek is uitgevoerd door SAMR Marktvinders en ondersteund door het Pictoright Fonds. Studio de Ronners is verantwoordelijk voor het ontwerp van de brochure.